Participantii la memorial
Intelegem prin “participant” nu pe aceea care doar assista la desfasurarea strangerii laolata, ci pe aceea care se alatura credinciosilor care iau din painea care se frange si din vin, care sunt semne ale amintirii rastignirii Domnului Isus Cristos.
Noul Testament indreptateste sa ia parte la Cina Domnului numai o categorie de credinciosi: credinciosii în Domnul Isus, care sunt curati sub aspect doctrinar, moral si relational. Asa ne invata Noul Testament ca au procedat primii crestini. La Fapte 20:7: “In ziua dintai a saptamanii eram adunati laolalta ca sa frangem painea.” Era prezent si Apostolul Pavel. Cand Mantuitorul a instituit Cina Domnului, erau prezenti numai ucenicii. La Fapte 2:42 se spune despre ucenicii care “primisera propovaduirea lui Petru ca “ei staruiau în invatattura apostolilor, în legatura frateasca, în frangerea painii si în rugaciuni.”
a.Cei ce iau parte la frangerea painii trebuie sa fie cu adevarat mantuiti, sa fie cu adevarat crestini. Credinciosilor din Corint, carora Pavel le-a expus doctrina despre frangerea painii, primita direct de la Domnul Isus, Apostolul le face aceasta caracterizare: “sfintiti în Cristos Isus,chemati sa fie sfinti….chemand Numele lui Isus, Domnul lor si al nostru ( 1 Corinteni 1:1-2). In aceeasi epistola, la cap. 6:11, Apostolul le scrie: “ati fost spalati, ati fost sfintiti, ati fost socotiti neprihaniti, in Numele Domnului Isus Cristos si prin Duhul Dumnezeului nostru”.
Doua semne caracterizeaza pe cei cu adevarat mantuiti prin harul lui Dumnezeu:-
~Ei sunt pecetluiti cu Duhul Sfant. La 1 Corinteni 6:19 se spune limpede: “Nu stiti ca trupul vostru este Templul Dugului Sfant care locuietse in voi si pa cera L-ati primit de la Dumnezeu. Si ca voi nu mai sunteti ai vostri.” Cei pecetluiti cu Duhul Sfant sunt purtatori ai roadei Duhului Sfant, despre care se vorbeste la Galateni 5:22 “Roada Duhului, dimpotriva, este dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinciosia, blandetea, infranare poftelor,”- ~Cei cu adevat mantuiti asculta de Cuvantul lui Dumnezeu. Pentru ei sunt petioase cele spuse de Psalmul 119:105 “Cuvantul Tau este o candla pentru picioarele mele si o lumina pe cararea mea.” Scriptura, inteleasa si aplicata la inima credinciosului prin Duhul Sfant are deplina autoritate in viata unui credincios. Cand a vorbit Biblia, orice comentariu contradictoriu este de prisos! Nici traditii, nici obiceiuri, nici opinii nu-si au locul acolo unde a vorbit Dumnezeu prin Cuvantul Sau.
b.Cei ce participa la frangerea painii sunt chemati sa se caracterizeze prin puritate doctrinara.Traim o vreme de foarte larga si extinsa confuzie doctrinara. Desprea aceasta vreme vorbeste Ap. Pavel în 2 Timotei 4:3-4: “Caci va veni vremea cand oameni nu vor putea sa sufere invatatura sanatoasa ci îi vor gadila urechile sa auda lucruri placute si isi vor da invatatori dupa poftele lor. Isi vor intoarce urechea de la adevar si se vor îndrepta spre istorisiri imaginare.” Ce important sa pastram învatatura Scripturii si sa tinem la ea cu toata scumpatatea! La 2 Ioan 9-10 este scris: “Oricine o ia inainte si nu ramane în învatatura lui Cristos, n-are pe Dumnezeu,”Cu alte cuvinte, purtatorii de doctrine ant-scripturistice nu se califica sa participa pa frangerea painii.
Vom enumera cateva învataturi de baza ale Scripturii care fac parte din ABC-ul credintei crestine:
~· Deplina suficienta a Scripturii.
Cuvantul in intregime inspirat al lui Dumnezeu, pentru viata credinciosului, a familei crestine si a bisericilor crestine (2 Timotei 2:15-17)
~· Absoluta Dumnezeire si Umanitatea perfect sfanta a Domnului Isus Cristos.
Cel care n-a cunoscut pacatul, fiind în intregim placut lui Dumnezeu (1 Timotei 3:16; Coloseni 1:13-30; Ioan 1:1-14)
~· Mantuirea deplina în temeiul Jertfei de la Cruce a Domnului Isus, Inlocuitorul pe Cruce al pacatosilor, prin credinta, prin harul infinit al lui Dumnezeu (Romani 3:24-26; 1 Corinteni 15:1-8);
~· Venirea din nou a Domnului Isus, fericirea vesnica a credinciosilor in Paradis cu El si pedeapsa vesnica a necredinciosilor in iad.(Ioan 3:16 Apocalipsa 21:8, Filipeni 3:20).
c. Cei chemati sa participe la frangerea painii sunt chemai sa traiasca o viata de puritate morala si relationala.
Cercetarea de sine trebuie sa sesizeze pacate cu gandul, pacate infaptuite, lucrari pacatoase, conflicte. De altfel, la 1 Corinteni 5:11 Pavel îndeamna: “V-am scris ca sa n-aveti niciun fel de legaturi cu vreunul, care macar ca isi zice “frate” totusi este curvar, sau lacom de bani, sau închinator la idoli, sau defaimator, sau betiv sau hraparet; cu un astfel de om nu trebuie nici sa mancati!” Se pare ca aici se presupune interventia disciplinara a celor care, potrivit Cuvantului lui Dumnezeu au raspunderea bunului mers al lucrarii într-o biserica.
In mod similar trebuie abordata si problema “relatiilor fratesti”.
Un caz particular poate fi cel al relatiilor de amicitie fata de cei ce impartasesc doctrine false cu privire la invataturi fundamentale ale crestinsmului. Disciplina intr-o comunitae crestina necesita discernamant, de aceea ea trebuie aplicata sub calauzirea Duhului Sfant.
1. Cine desfasoara serviciile
Strangerea laolalta pentru frangerea painii este un foarte nimerit prilej de practicare a preotiei generale a credinciosilor. Memorialul de amintire a mortii Domnului pana ve veni El, nu este numai opera unui grup select de credincios ci devine a o forma colectiva de închinare, de adorare, în care fiecare credincios îsi are contributia Sa. Fiecare particpant, barbat sau femei este un participant viu, activ la aceasta închinare memoriala-colectiva. Unii se manifesta public, altii particpa în duhul, oricum, toti isi aduc contributia. Aceasta participare de obste este frumos formulata de Ap. Pavel la 1 Cor, 14:26: “Ce este de facut atunci, fratilor? Cand va adunati laoalata, daca unul are o cantare, altul o invatatura, altul o descoperire….toate s se faca spre zidirea sufleteasca,” In specificul “cinei Domnulu” – totul sa se faca spre amintirea Mantuitorului si spre zidirea sufleteasca pe care o aduce acesta amintire. La frangerea painii, nu trebuie sa fie “specialisti” în alegerea cantarilor sau a textelor scrpturale care citesc. Toate însa trebuie sa fie bazate pe subiectul memorialului: vestirea mortii Domnului, pana va veni El.
Alte texte sunt care contin mustrari, indemnuri personale, critici aunt potrivite pentru strangeri laolalta destinate edificarii sau cercetarii “la rand ale sfintelor Scripturi.”
Daca biserica locala are un grup de prezbiteri sau un comitet de conducere, interventia unei persoane desemnate de a super-visa desfasurea adunarii sa se faca fara a se ignora faptul ca Domnul Isus Cristos este capul Adunarii, iar persoanele angajate in super-vizare sunt agenti prin care lucreaza Cristos, in masura în care oamenii sa pastreaza in dependenta de El.
Sa retinem: adunarea de frangerea painii poate fi un prilej potrivit de manifestare a preotiei generale a credinciosilor.
3. Locul de desfasurare
Intreit Unicul Dumnezeu este omni-prezent (Psalmul 139:7-12) iar Domnul Isus a spus ca “acolo unde sunt doi sau trei adunati in Numele Lui, este si El prezent in mijlocul lor.” (Matei 18:20).
Din punctual de vedere al lui Dumnezeu orice loc este accesibil pentru cina Domnului. Este insemnat sa deosebim si care ar fi putut fi motivatiile umane pentru alegerea unui anume loc. Biblia nu mentionaza despre cladiri monumentale, ca de pilda despre catedrale special destinate pentru frangerea painii, nici despre impresionante cadiri arhitectonice, dar istoria crestinismului spune despre catacombe în care se adunau crestinii din primele secole pentru cina Domnului. Chair si recent, memoriile din închosoare ale lui Richard Wurmbarnd si Niculae Steinbach citeaza momente pline de tensiune, în care crestinii, în inchisorile regimului ateu luau impreuna cina Domnului, Tot astfel, cu peste 70 de ani in urma, credinciosi evanghelici musceleni se întalneau la miezul noptii intr-o padure din munti ca sa poata lua in libertate cina Domnului. In prezent, în cele mai multe cazuri cina se ia in locasuri, destinate serviciilor religioase ale unor biserici locale.
4. Timpul desfasurarii
In general, exista un consens general evanghelic ca Cina Domnului sa de parznuiasca dumineca, asa cum citin ca s-a facut la Fapte 20, Cei mai multi crestini evanghlici considera potrivit sa ia cina dumineca dimineata, sub motiv ca sarbatorirea duminicii este cel mai indicat sa înceapa cu Cina Domnului. Alti credinciosi considera ca din moment ce Mantuitorul a insituit cina seara, este potrivit ca si crestinii sa urmeze exemplul Mantuitorului. Credinciosul Tudor Popescu spunea însa: “Nu întamplator nu avem o îndrumare în aceasta prvinta. Fiecare biserica locala este libera sa aleaga timpul cel mai potrivit, convenabil credinciosilor din acea adunate
5.Concluzii cu privire la Cina Domnului
a. Cina Domnului este un loc de ascultare cu bucurie a
credincioslor unii de altii;
b. Cina Domnului este loc al exprimarii unitatii credinciosilor;
c.. Ea este un loc de practicare a simplicitatii Scripturii;
d.. Cina Domnului este un loc de recunostere practica a lui Cristos ca Domn
e.. Cina Domnului este un mijloc de prgatire a inimii in sfintenie.
f.. Cina Domnului este un loc de practicare a preotiei generale a credinciosilor..
g. Cina Domnului este un loc de ascultare, de memorial si de adorare.
h. Cina Domnului sensibilizeaza discernamantul spiritual.
i.. Cina Domnului este anticiparea plina de bucurie a faptului ca “El vine iar!”
El vine iar. El vine iar…
Copii si Lui ce-L astepati,
Cantati, nu plangeti, o, cantati:
Sa sfarme-al mortii stravilar,
El vine iar…..
Serban Constantinescu
http://heisable।wordpress।com/2008/01/07/8practica-memorialului/
No comments:
Post a Comment