MARANATA !!!

MARANATA !!!

Thursday, November 12, 2009

CINA DOMNULUI SI MASA DOMNULUI

Cina Domnului si Masa Domnului

Inainte de a cerceta amanuntit invatatura Scripturii despre Cina Domnului, am dori sa examinam deosebirile care sunt trasate de Cuvantul lui Dumnezeu intre doi termeni cu semnificatie similara si care totusi au semnificatie diferita.

Cei doi termini sunt “masa Domnului” despre care vorbeste 1 Corinteni 10 si cina Domnului” despre care vorbeste 1 Corinteni 11. Cina Domnului si Masa Domnului au anumite lucruri in comun, dar au si diferente specifice. Am putea considera ca dorinta exprimata de Apostolul Pavel catre Filipeni ca ei “sa deosebeasca lucrurile alese” (Fil. 1:10) se poate aplica tuturor crestinilor, si ca intre lucrurile “alese” este si diferentierea specifica dintre “masa Domnului” si “cina Domnului”. Asa cum am spus, sunt si trasaturi comune:

· Atat masa cat si cina sunt ale Domnului: ele Ii apartin Lui;

· beneficiarii mesei Domnului si ai cinei Domnului sunt credinciosii adevarati care alcatuiesc poporul lui Dumnezeu;

· atata participarea la masa Domnului cat si la Cina Domnului constituie privilegii de nedescris de mari, care implica si responsabilitati aferente.

Trasasturile comune, ii fac pe multi credinciosi sa considere ca cina Domnului si masa Domnului ar fi sinonime. Trebuie sa aratam ca Cina Domnului si masa Domnului sunt legate una de alta, totusi intre ele sunt distinctii considerabile.

Mai intai o remarca semantica, lexicala: “masa” si “cina” au semnificatie lexicala diferita. Cand Duhul Sfant care i-a inspirat pe autorii Scripturii a folosit termini lexicali diferiti, aceasta selectie a termenilor n-a fost intamplatoare, ci a reprezentat o necesitate de exprimare a unor sensuri diferite.

In principal, sugeram ca “masa Domnului” marcheza ideea de partasie a credinciosilor cu Domnul si unii cu altii iar “cina”, in contextul instituirii si confirmarii ei reprezinta un memorial de dragoste, de recunostinta si de adorare randuit de Mantuitorul, instrumentat prin Duhul Sfant, adresat deopotriva Tatalui si Fiului

Mentionam in al doilea rand o distinctie factica: termenul “masa Domnului” este folosit atat in Vechiul cat si in Noul Testament, in timp ce temenul “cina Domnului este folosit in exclusivitate in Noul Tetament.

La Maleahi 1:7 preotii lui Israel sunt socotiti vinovati pentu fapul ca aducand pe altarul Domnului paine necurata au declarat de fapt ca “masa Domnului este de dispretuit”. Mancarurile care, potrivit randuielii levitice trebuiau aduse pe altar (Levitic 6:16, 26; 7:6, 31, 32) se aducea din ce era furat, schiop sau bolnav (Maleahi 1:13), preotii confirmand prin asta ca “Masa Domnului este pangarita” (Maleahi 1:12).

Dar, pentru credinciosii sinceri, chiar pentru credinciosii de sub vechiul legamant, “masa Domnului,, avea dulceatea ei. In Psalmul 23:5, David scrie: “Tu imi intinzi masa in fata protivnicilor mei, imi ungi capul cu untdelemn si paharul meu e plin de da peste el”. Necredinciosia omului, chiar si cea a omului credincios, nu altereaza credinciosia neabatuta a lui Dumnezeu: David a experimentat asta, sfintii din Vechiul Legamant au experimentat asta. Am putea spune ca “masa Domnului este suma tuturor purtarilor de grija ale lui Dumnezeu pentru viata de credinta si pentru trairea zilnica a credinciosuluii. Include aceasta “suma” si “cina Domnului”? Da!. Dar “masa Domnului este un termen general, atot-cuprinzator, in timp ce “cina Domnului” este o randuiala Cristica cu caracter memorial, care tine de inima credinciosului, de afectiunea lui, legata de Cristos. Credinciosul Alphred P. Gibbs, autor a instructive lucrari de lamurire a Scripturii, a publicat in 1963 o brosura intitulata “Cina Domnului” in care distinge mai multe trasaturi distinctive intre Cina Domnului si Masa Domnuluia.

a.Diferenta de context:

Masa Domnului desemneaza “partasia” (1 Cor. 10:16-18; 20, 21, 30) iar Cina Domnului desemneaza un memorial si vestirea lui (1 Cor.. 11:24-26).

b.Modul de participare a credinciosilor:

La Masa Domnului credinciosii sunt “partasi la masa purtarii de grija, intinsa, fara exceptie, de Dumnezeu oricarui credincios.

La Cina Domnului credinciosii “sunt adunati” (1 Cor, 11:20).

La Masa Domnului, se manifesta omni-prezenta lui Dumnezeu concretizata prin grija fata de ai Sai, in timp ce

La Cina Domnului se manifesta prezenta activa a Intreit Unicului Dumnezeu care ii strange pe credinciosii care sunt invredniciti sa-si aminteasca de Jertfa de la Cruce a Manuitorului

c.Durata de desfasurare:

Masa Domnului are caracter continuu, neintrerupt. Un credincios adevarat, nu este niciodata absent de la masa Domnului.

Cina Domnului are caracter periodic, este programata sub raspunderea adunarilor locale, pentru “a proclama “moartea Domnului pana va veni El”. Conform relatarilor din Faptele Apostolilor, frangerea painii era practicata dumineca, iar in unele cazuri zilnic, oricum, in perioade limitate de timp.

d.Vizibilitatea:

Masa Domnului nu este vizibila cu ochii de carne, in timp ce

Cina Domnului este o randuiala vizibila a credinciosilor asa cum a fost in descrierea de la Fapte 20:7-12.

e.Caracterul specific:

-Masa Domnului este manifestarea purtarii de grija a lui Dumnezeu fata de poporul Lui, care-i cuprinde pe toti credinciosii Lui, in orice loc si-n orice vreme, Masa Domnului nu este o randuiala cu resonante cultice practice ci se refera la grija Tatalui si la relatia credinciosului cu Tatal.

-Cina Domnului este or randuiala divina de obarsie Cristica, cu implicatii in contopirea adorarii individuale si colective a credinciosilor. Din aceasta pricina, multi credinciosi considera adunarea de cina, drept cel mai important serviciu divin al unei adunari locale

f.Efectele in viata spirituala a credinciosilor:

Masa Domnului reprezinta purtarea de grija a lui Dumnezeu fata de poporul Lui: purtarea Lui de grija acopera orice nevoie a credincioului, a credinciosilor. La Masa Domnului, Domnul este Cel ce poata de grija pentru credinciosii Sai,-

Cina Domnului este prilejul binecuvantat de a aduce, noi, credinciosii, specific crestinii, multumirea lauda , inchinarea si adorarea Tatalui si Mantuitorului, care S-a jerftit la cruce pentru noi.

Cu alte cuvinte:

La Masa Domnului, noi primim purtarea de grija a lui Dumnezeu.

La Cina Domnului, Dumnezeu, Mantuitorul primesc laudele si multumirea noastra, in sfanta adorare

g.Responsibilitatea personala si colectiva:

La Masa Domnului, niciun adevarat credincios nu poate fi exclus de alti oameni, aceasta fiind in exclusivitate prerogativa Domnului Isus Cristos, care a spus limpede: “Pe cel ce vine la Mine, nu-l voi izgomi afara” (Ioan 6:37).

La Cina Domnului functioneaza principiul separarii de raul moral, doctrinar si relational astfel ca, acolo unde este o manifestarea publica a pacatului, poate fi oprirea unui credincios traind in pacat de a participa la Cina Domnului (1 Cor. 11, 1 Cor. 5).

h.Simbolismul utilizarii “painii” si “vinului”:

La Masa Domnului este mentionata intai “paharul, care este “impartasirea cu sangele lui Cristos”; painea care se frange este “impartasirea cu trupul lui Cristos” (1 Cor. 10:16).

Trasatura comuna sfintilor Vechiului si Noului Testament este ca toti au iertarea pacatelor prin sangele Domnului Isus.

Cei din Vechiul Testament au crezut in jertfa sangeroasa care acea sa fie adusa, cei de sub har au crezut in jertfa care a fost adusa odata pentru totdeauna.-

La “Cina Domnului” se incepe cu “painea” simbol al trupului Donului Cristos, care S-a dat pentru multi. Sarbatorirea amintirii Domnului Isus incepe cu Persoana Lui sfanta si binecuvantata: de aceea se incepe cu painea.

Apoi urmeaza paharul cu vin ce aminteste de sangele Lui rascumparator. “Caci stiti, ca nu cu lucruri pieritoare, cu argint sau cu aur ati fost rascumparati din felul desert de vietuire pe care il mosteniserati de la parintii vostri, ci cu sangele scump al lui Isus, Mielul fara cusur si fara prihana” (1 Petru 1:18)

La masa Domnului este o utilizare virtuala a painii si vinului, pe cand la cina Domnului este o utilizare efectiva, cu semnificatie simbolica.

La masa Ta stam azi, Parinte divin

La ora-nchinarii copiii Tai vin,

Si-n cantec de slava-n iubirea-Ti scaldati,

I-nvata-armonia Intaiu-ntre frati

Serban Constantinescu 13 11 2007

http://heisable.wordpress.com/2007/11/

No comments:

Post a Comment