PACATE RESPECTABILE
CONFRUNTAREA PACATELOR PE CARE LE TOLERAM
de Jerry Bridges
TRADUCEREA :MIHAI DAMIAN, 2009
Capitolul 14
Lipsa rabdarii si iritabilitatea
Un
prieten al meu pastor era in vizita in casa unui cuplu din cei care
fondasera biserica locala, un cuplu foarte respectat si iubit, si care
se investisera cu consistenta in vietile altora. La timpul acestei
vizite sotul suferea de un cancer terminal, care l-a si rapus cu cateva
luni mai tarziu.
In
cursul vizitei, pastorul i-a intrebat pe cei doi, “Cum o duceti din
punct de vedere spiritual?” Cu lacrimi in ochi sotia a raspuns, “Daca ar
fi sa luam in vedere doar cancerul, ne-am impacat cu el. Insa nu ma pot
impaca cu pacatul nostru. Dupa atatia ani impreuna, mai ales in
situatia de acum, te-ai gandi ca nu ne mai lovim si nu ne mai ranim unul
pe altul, insa asta ni se intampla inca. Si cu asta nu ma pot impaca.
Pot sa ma impac cu cancerul, insa nu ma pot impaca cu firea pacatoasa.”
Aceasta istorie trista dar adevarata ilustreaza o realitate care este foarte frecventa in cadrul pacatelor noastre “respectabile.” Multe din ele se vad mai ales in contextul familiilor noastre. Dupa
cum am spus intr-un capitol anterior, cand iesim afara ne putem ascunde
luand o “fata crestina,” insa in interiorul familiilor noastre dam
adeseori la iveala adevaratul nostru caracter. Lucrul acesta se intampla
in mod deosebit in doua domenii ale pacatului la care vom privi in
acest capitol:lipsa rabdarii si iritabilitatea.
Aceste
doua trasaturi sunt foarte inrudite. Mai mult, amandoua cuvintele pot
fi definite in moduri usor diferite, in functie de context. Deci
in acest capitol voi defini lipsa rabdarii ca un sentiment puternic de
iritare la greselile (de obicei) neintentionate si la esecurile altora.
Aceasta lipsa a rabdarii este exprimata deseori in mod verbal intr-un
mod care sa umileasca persoana (sau persoanele) care este obiectul
lipsei de rabdare.
Cheia intelegerii acestui tip de lipsa de rabdare sta in faptul ca el este un raspuns la actiunile de obicei neintentionate ale altora. Din pricina problemei mele de auz, deseori eu pot auzi pe sotia mea ca spune ceva insa nu pot sa inteleg
ce-mi spune. Acesta este tipul de situatie care-i poate crea foarte
usor sotiei mele o stare de iritare, cand ii cer sa repete ce a zis.
Deci ea a trebuit sa invete sa fie rabdatoare, in loc sa fie lipsita de
rabdare cu mine in astfel de situatii. (In caz ca va puneti problema, am
incercat sa folosesc un aparat auditiv, insa nu ma ajuta in tipul meu
de problema de auz.)
In
ce ma priveste, imi place sa-mi iau intotdeauna o marja de timp. Imi
place sa plec destul de devreme de acasa incat sa pot ajunge din timp la
adunare, la aeroport, sau in orice alt loc, fara sa trebuiasca sa ma
grabesc. Sotia mea, pe de alta parte, are abilitatea incredibila sa fie
gata doar in ultimul moment. (Cum reuseste sa foloseasca atat de strans
timpul ramane inca un mister pentru mine.) Deci, iata-ma gata de plecare
dar asteptand dupa ea. Ce voi face, oare? Voi arata o lipsa de rabdare
si voi spune, “De ce intarzii tu intotdeauna?” sau chiar fara sa spun
nimic imi voi arata neplacerea prin atitudinea mea nerostita de lipsa de
rabdare? Sau voi alege sa fiu rabdator cu ea, realizand ca o relatie
armonioasa intre noi este mai importanta decat sa plec de acasa exact la
ora propusa?
Aceste
situatii din viata reala sunt doar doua exemple din multele ocazii in
care oamenii care traiesc si lucreaza impreuna trebuie sa se pazeasca in
mod continuu de ispita lipsei de rabdare. Din
pricina firii noastre pacatoase, nu suntem “desavarsiti” in ce priveste
virtutea rabdarii. Fiecare din noi, inclusiv eu si sotia mea, ne aflam
inca in cursul acestui proces.
Mai
mult, trebuie sa remarcam ca nici dizabilitatea mea de auz nici
programarea timpului sotiei mele la limita nu sunt in ele insele cauze
ale lipsei de rabdare.
Acestea doar ne dau prilejul sa lasam firea sa se manifeste. Cauza in
sine a lipsei de rabdare se afla in inima noastra, in atitudinea noastra
de a insista ca altii din jurul nostru sa se conformeze asteptarilor
noastre.
Poti
identifica in viata ta o situatie care te ispiteste in mod repetat sa
fii fara rabdare? Sper ca nu gandesti in felul urmator: Eu? Eu n-am nici cea mai mica problema cu lipsa de rabdare.
Poate ca nu ai o problema… dar ti se intampla oare sa-ti pierzi
rabdarea? Da-mi voie sa-ti sugerez cateva posibilitati care sa-ti dea de
gandit.
Parintii isi pot pierde rabdarea la raspunsul incet al copiilor si tinerilor in educare. “De
cate ori ti-am spus sa nu-ti lasi pantofii in camera de zi?” Sau, “Cand
vei invata oare sa mesteci mancarea cu gura inchisa?” Astfel de
raspunsuri incete din partea lor la invatatura pe care le‑o dam ne pot
face deseori sa ne pierdem rabdarea. Evident ca acest tip de expresii
ale lipsei de rabdare, pe care le-am folosit drept ilustratie, nu ne
ajuta in eforturile de educare.
Ele sunt doar ventuze prin care dam drumul presiunii create de lipsa
rabdarii, si prin care noi ne umilim copilul. Fratii de corp sunt de
obicei fara rabdare unul fata de altul, si este o mare provocare pentru
parinti sa-si educe copiii, atat prin invatare cat si prin exemplu, sa
fie rabdatori unii cu altii.
Desi
am spus ca avem tendinta sa fim fara rabdare in cadrul familiilor
noastre, cu siguranta lipsa rabdarii nu se limiteaza la acest context. Unii crestini sunt stiuti ca soferi fara rabdare.Putem
sa ne pierdem rabdarea cand suntem serviti “cu viteza redusa” intr-un
magazin, la banca sau la restaurant. Eu trebuie sa am grija sa nu-mi
pierd rabdarea la oficiul postal cand doresc doar sa cumpar niste
timbre, iar in fata mea este unul care are zeci de pachete de trimis in
strainatate. Poate
vei gasi folositor sa rogi pe sotia ta, pe copii tai adolescenti sau pe
un prieten care te cunoaste bine sa identifice domenii ale vietii in
care tu nu arati rabdare. Dincolo de toate, trebuie sa recunoastem ca
lipsa rabdarii este un pacat si sa ne pocaim de el.
Apostolul
Pavel, in cateva din epistolele sale, ne indeamna sa avem rabdare. In
1 Corinteni 13, in capitolul maret al “dragostei,” el incepe descrierea
pe care o face dragostei spunand, “Dragostea este indelung rabdatoare.”
In Galateni 5:22-23, rabdarea este una din cele noua expresii ale roadei
Duhului. In Efeseni 4:1-2, Pavel ne indeamna sa traim cu rabdare, iar
in Coloseni 3:12 ni se spune sa ne imbracam cu rabdare. In mod clar,
Pavel considera (si vreau sa va reamintesc ca el nu exprima doar propria
sa opinie, ci scrie sub indrumarea Duhului Sfant) ca aceasta calitate a
rabdarii este o virtute ce trebuie cultivata. Si printr-o implicatie
rezonabila, putem spune ca opusul, adica lipsa rabdarii, este un pacat
care trebuie dat afara. Chiar daca noua ne pare acceptabil, in ochii lui
Dumnezeu este inacceptabil.
V-am
spus ca lipsa rabdarii si iritabilitatea sunt foarte inrudite. In timp
ce lipsa rabdarii este un sentiment puternic de iritare sau de
exasperare, iritabilitatea,
asa cum o definesc eu, se refera la frecventa lipsei de rabdare, sau la
usurinta cu care cineva isi pierde rabdarea la cea mai mica provocare.
Persoana care isi pierde usor si frecvent rabdarea este o persoana
iritabila. Cei mai multi dintre noi isi pierd uneori rabdarea, dar cel
iritabil este in majoritatea timpului fara rabdare. Om iritabil este
acela cu care simti ca trebuie sa mergi pe varfuri sau “sa te porti ca
si cu un ou crapat.” Nu e distractiv sa fii in preajma unor astfel de
oameni, si din pacate membrii de familie si colegii de munca n-au
incotro.
Esti deranjat de foarte multe ori de cineva sau de o anumita imprejurare? Daca da, s-ar putea sa fii o persoana iritabila. Daca
esti deranjat in mod frecvent de un altul (sau de altii), poate ai
nevoie sa inveti sa treci cu vederea actiunile lui neintentionate. Proverbe 19:11, desi se refera la subiectul maniei (capitolul nostru urmator) spune, “Intelepciunea face pe om rabdator, si este o cinste pentru el sa uite greselile.” Iar Petru scrie, “Dragostea acopera o sumedenie de pacate” (1 Petru 4:8). Putem spune ca daca dragostea acopera o sumedenie de pacate, cu cat mai mult poate ea acoperi o sumedenie de fapte iritante.
Acum sa presupunem ca esti in mod frecvent obiect al lipsei de rabdare a altuia. Sa presupunem ca esti mereu ocarat, criticat, dojenit. Cum
ar trebui sa raspunzi? De prea multe ori persoana cu un temperament la
fel de iute va raspunde pe masura, starnind astfel un “razboi al
cuvintelor.”O
astfel de abordare nu doar ca e neproductiva, dar e si total nebiblica.
Sau poate esti tipul de persoana care nu raspunde defel cu vorba, insa
clocoteste pe dinlauntru din pricina resentimentelor fata de cel care
si-a exteriorizat lipsa de rabdare. Si acesta este un raspuns pacatos
din partea ta.
Din
punct de vedere biblic ai doua optiuni. Poti urma exemplul Domnului
Isus care, “cand era batjocorit, nu raspundea cu batjocuri, si cand era
chinuit, nu ameninta, ci Se supunea Dreptului Judecator” (1 Petru 2:23).
Uneori aceasta poate fi singura optiune biblica.
A
doua varianta este sa-l confrunti pe cel ce-si arata nerabdarea in ceea
ce te priveste, si sa-i arati, cu exemple concrete, lipsa ei sau lipsa
lui de rabdare. Poti insa sa faci acest lucru doar dupa ce ti-ai
rezolvat problema in inima ta si esti capabil sa-i vorbesti doar spre
bine lui sau al ei, nu pentru a te simti tu bine atragandu-i atentia.
Daca confrunti acea persoana cu lipsa ei de rabdare si faci acest lucru
intr-o maniera biblica, si daca el sau ea accepta ce spui tu, atunci
probabil ca relatia voastra va deveni mai stransa (vezi Matei 18:15).
Daca
insa persoana neaga faptul ca si-ar fi pierdut rabdarea si devine
defensiva si dusmanoasa cand ii pui adevarul in fata, tu trebuie sa te
intorci la prima optiune si sa faci dupa exemplul Domnului Isus. Pentru
asta, ti se cere insa o credinta ferma in suveranitatea lui Dumnezeu
peste orice imprejurare a vietii tale. S-ar parea ca Dumnezeu se
foloseste de actiunile pacatoase ale acestei persoane pentru a te ajuta
sa cresti in ceea ce priveste virtutile biblice de rabdare si blandete
(vezi exemplul lui Moise in Numeri 12:1-3).
Vreau
acum sa-ti amintesc, dupa cum fac in aproape fiecare capitol, ca
aceasta carte este despre pacatele “respectabile,” adica pacatele pe
care le toleram in vietile noastre, in vreme ce condamnam vehement
pacatele mai flagrante ale societatii care ne inconjoara. Sa fim insa
tot asa de severi cu noi insine, in ceea ce priveste propriile noastre
pacate subtile, cum suntem fata de pacatele urate pe care le condamnam
in altii.Sa
nu ne asemanam cu Fariseul cel neprihanit din Templu, care s-a rugat,
“Doamne, Iti multumesc ca nu sunt ca alti oameni,” ci sa avem neincetat
atitudinea smerita a vamesului care a zis, “Doamne, ai mila de mine,
pacatosul” (Luca 18:11-13).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`
No comments:
Post a Comment