skip to main |
skip to sidebar
CARTE-PACATE RESPECTABILE de Jerry Bridges CONFRUNTAREA PACATELOR PE CARE LE TOLERAM (13) Lipsa infranarii
PACATE RESPECTABILE
CONFRUNTAREA PACATELOR PE CARE LE TOLERAM
de Jerry Bridges
TRADUCEREA: MIHAI DAMIAN, 2009
Capitolul 13
Lipsa infranarii
“Omul care nu este stapan pe sine, este ca o cetate surpata si fara ziduri” (Proverbe 25:28).
In vremurile biblice, zidurile unei cetati constituiau principalul ei
mijloc de aparare. Daca zidurile aveau brese, o armata invadatoare putea
sa intre in cetate si s-o cucereasca. Ne amintim din istoria caderii
Ierihonului ca Dumnezeu a facut zidurile cetatii sa se darame, facand
astfel posibila inaintarea armatei lui Israel si luarea cetatii(vezi Iosua 6:1‑5,20).
In
acelasi mod in care cetatea fara ziduri era vulnerabila in fata unei
armate invadatoare, o persoana fara capacitatea auto-controlului este
vulnerabila in fata diferitelor ispite. Din pacate, Solomon, cel care a
scris cuvintele dinProverbe 25:28,
ne sta in fata ca demonstratie trista si puternica a propriilor sale
cuvinte. Scriptura ne spune ca Solomon a avut sapte sute de neveste si
trei sute de concubine, toate din natiuni despre care Domnul zisese lui
Israel sa nu-si ia neveste (vezi 1 Imparati 11:1-3).
Insa Solomon si-a dat frau liber pasiunii si a nesocotit cu totul
interdictia pusa de Dumnezeu. Fiind cel mai puternic si bogat om al erei
sale, Solomon a avut acces la tot ce i-a dorit inima. Insa
in loc sa foloseasca auto-controlul sau infranarea, el si-a dat la o
parte propriile sale cuvinte intelepte si a lasat poftele sa-i scape de
sub control. Solomon a platit scump lipsa lui de infranare. Nevestele
i-au abatut inima de la Dumnezeu. Din aceasta cauza, Dumnezeu a divizat
imparatia lui Solomon pe vremea fiului sau Roboam, iar de atunci
dinastia davidica a schiopatat.
Atat in Proverbe cat si in epistolele Noului Testament, Scriptura ne da multe invataturi in legatura cu infranarea. Pavel o include in lista modurilor de manifestare a roadei Duhului (vezi Galateni 5:22-23), si pune lipsa infranarii in lista viciilor caracteristice vremurilor din urma (vezi 2 Timotei 3:3).
In instructiunile date lui Tit referitor la lucrarea lui in Creta,
Pavel include si cateva indemnuri spre a-i invata despre infranare (vezi Tit 2:2,5-6), si le aminteste ca acelasi har care aduce mantuirea ne invata sa traim cu cumpatare si infranare (vezi Tit 2:11-12). Apoi apostolul Petru ne indeamna de mai multe ori in pistolele sale sa fim treji, sa nu ne pierdem controlul de sine (vezi 1 Petru 1:13; 4:7; 5:8; 2 Petru 1:5).
In ciuda invataturii Scripturii despre infranare, cred ca aceasta este o virtute careia i se acorda putina atentie constienta
din partea majoritatii crestinilor. Din cultura noastra crestina noi am
adoptat niste limite care ne opresc sa infaptuim pacate batatoare la
ochi, insa inlauntrul acestor limite noi traim foarte mult cum ne place.
Rareori spunem “nu” dorintelor si emotiilor noastre. Lipsa infranarii
poate fi foarte bine unul din multele noastre pacate asa-zis
“respectabile.” Si tolerandu-l pe acesta, devenim mai vulnerabili in
fata altor pacate “respectabile.” Lipsa infranarii limbii noastre, de
exemplu, poate deschide usa oricarui alt fel de vorbire nepotrivita, de
felul sarcasmului, barfei, defaimarii si ridiculizarii.
Ce
este infranarea? Este o stapanire sau un control prudent al dorintelor
cuiva, a poftelor, impulsurilor, emotiilor si pasiunilor. Este a spune
“nu” atunci cand trebuie sa spunem “nu.” Este o moderatie in dorintele
si activitatile legitime, cat si o retinere absoluta de la lucrurile
care sunt in mod clar pacatoase. Infranarea include, de exemplu,
moderatie in a te uita la televizor si o retinere completa in a privi
imagini pornografice pe Internet.
Infranarea
biblica nu este rezultatul puterii de vointa obisnuite a cuiva. Stim ca
exista multi necredinciosi care arata stapanire de sine in anumite
domenii ale vietii cu scopul de a atinge un anumit scop. In schimb, nu
se stapanesc deloc sau se stapanesc doar foarte putin in alte domenii.
Un atlet poate fi foarte strict in ce priveste dieta sa, in timp ce
nu-si controleaza deloc temperamentul.
Infranarea
biblica, insa, acopera toate domeniile vietii si presupune o lupta
neincetata cu poftele firii pamantesti (ale carnii) care se razboiesc cu
sufletul (vezi 1 Petru 2:11).
Aceasta stapanire de sine depinde de influenta si de intarirea care vine
din Duhul Sfant. Ea cere o expunere continua a gandurilor noastre la
cuvintele lui Dumnezeu si o rugaciune continua ca Duhul Sfant sa ne dea
atat dorinta cat si puterea de infranare. Putem spune ca infranarea nu este controlul reflexiv exercitat de catre cineva asupra propriei persoane prin puterea vointei (deci nu este un ”a se infrana,” n.tr.), ci mai degraba controlul tranzitiv asupra propriei persoane de catre puterea Duhului Sfant (deci un ”a fi infranat”, n.tr.).
Desi
infranarea trebuie practicata in toate domeniile vietii, in acest
capitol vom primi trei domenii in care crestinii deseori nu o aplica. Cel dintai este domeniul mancarii si bauturii.Vreau
sa spun clar ca nu-i am in vedere acum pe acei asa-zisi “cu probleme de
greutate corporala.” Aceasta poate fi sau poate sa nu fie cauzata de
lipsa infranarii. Unul din oamenii cei mai controlati pe care i-am
cunoscut s-a luptat toata viata cu greutatea. Pe de alta parte, unii din
cei care pot sa manance tot ce doresc fara sa se ingrase pot, din
aceasta cauza, sa pice la examenul infranarii la mancare si bautura.
Vreau
insa sa ma refer la tendinta continua de satifacere fara masura a
poftei de a manca anumite mancaruri sau a folosi anumite bauturi. Imi
amintesc de o cunostinta, un crestin dedicat, care obisnuia sa consume
in fiecare zi douasprezece doze de sucuri! Ma gandesc la propria mea
pofta dupa inghetata de acum cativa ani, cand mancam o portie zdravana
la pranz si alta inainte de culcare. In
acea situatie Dumnezeu m-a convins de lipsa infranarii facandu-ma sa
inteleg ca aceasta practica aparent nevinovata mi-a slabit infranarea si
in alte domenii mult mai esentiale. Am invatat ca nu-mi pot alege dupa
gust domeniile vietii in care sa aplic sau nu infranarea.
Unul
din modurile in care putem practica infranarea este prin a indeparta
sau a fugi de tot ce ne ispiteste sa ne implinim poftele. In cazul inghetatei, i-am cerut sotiei mele sa aiba grija sa nu
avem tot timpul inghetata in frigider. Acum o cumparam doar din cand in
cand, la diferite ocazii. Chiar daca am luat aceasta decizie cu mai
mult de treizeci de ani in urma, inca mai trec prin situatii in care
trebuie sa pun infranarea in actiune. Recent ma duceam sa pun un pachet
la posta, la un oficiu postal de langa o cofetarie. In timp ce conduceam
intr-acolo, am inceput sa ma gandesc sa servesc o portie de inghetata.
In timp ce ma luptam in mine insumi cu aceasta dorinta puternica, am
ajuns la convingerea ca trebuie sa spun “nu” de data aceasta, doar cu
scopul de a-mi tine pornirile sub control.
Nu
vreau sa-i fac pe cei carora le place inghetata sau pe amatorii de
sucuri sa se simta vinovati, nici macar pe cei care se duc regulat sa
serveasca cafeaua lor favorita in oras.
Vreau doar sa atrag atentia asupra lipsei noastre de infranare—tendinta de a ne lasa mereu in voia poftelor noastre in asa fel incat ele ne controleaza pe noi, in loc ca noi sa le controlam pe ele.
Un al doilea domeniu in care crestinii arata deseori o lipsa de infranare este cel al temperamentului.Unii
din credinciosi sunt cunoscuti ca fiind iuti din fire sau ca le sare
repede siguranta. Un om iute din fire este cel care are o descarcare
rapida dar intensa de manie urmata de multe ori imediat de o dispozitie
calma. Om caruia ii sare repede siguranta este acel care se manie sau se
irita usor, si care nu are deloc sau are foarte putin control asupra
emotiilor sale. De foarte multe ori cineva iute din fire este si usor
iritabil. Expresia noastra pentru astfel de oameni este “isi iese usor
din pepeni,” sau “ii sare usor tandara.”
Vom
discuta mania ca subiect separat intr-un capitol ulterior, insa acum ne
concentram asupra lipsei stapanirii de sine, a lipsei infranarii maniei.
Mania este, de cele mai multe ori, pacat, insa in cazul oamenilor
suparaciosi mai vine pe deasupra si pacatul lipsei infranarii.
Izbucnirile
de temperament sunt directionate de obicei impotriva celor care ne sunt
dezagreabili. Poate fi vorba de un sofer care ne taie calea pe
autostrada sau de un arbitru care ia o decizie nepotrivita la un meci pe
care-l jucam cu tinerii din biserica. Din pacate, aceste izbucniri pot
fi directionate si catre membrii propriei familii.
In cartea Proverbe gasim mai multe atentionari impotriva unui temperament iute.De exemplu, “Cine
este iute la manie face prostii” (Proverbe 14:17) si “Cel incet la
manie pretuieste mai mult decat un viteaz, si cine este stapan pe sine
pretuieste mai mult decat cine cucereste cetati” (Proverbe 16:32).In
Noul Testament, Iacov ne sfatuieste sa fim “inceti la manie” (1:19).
Amintiti-va ca trebuie sa strangem Cuvantul lui Dumnezeu in inima ca sa
nu pacatuim impotriva Lui (vezi Psalmul 119:11). Putem sa memoram aceste versete din Proverbe si din Iacov care sa ne ajute sa ne tinem sub control temperamentul.
Un al treilea domeniu in care multor crestini le lipseste infranarea este cel al finantelor personale. Recent am auzit la un post de radio
ca fiecare familie din America are, in medie, o datorie pe card de 7000
de dolari. Fara indoiala exista momente cand o persoana sau o familie
trebuie sa se imprumute in felul acesta in cazul unei urgente. Insa
faptul ca 7000 de dolari este datoria medie arata ca americanii
cheltuie peste posibilitatile lor. Ca natiune, nu exercitam
auto-controlul sau infranarea. Dimpotriva, ne facem pe pofta in tot ce
dorim: haine noi, ultimele aparate electronice sau digitale, vacante
scumpe, si o armata intreaga de alte bunuri si servicii care ne fac cu
ochiul.
Ca
lucrul acesta este o adevarata problema in randul crestinilor se poate
dovedi prin existenta unor organizatii crestine dedicate ajutorarii
acelor crestini care si-au scapat de sub control propria situatie
financiara. Aceste organizatii pur si simplu ii ajuta pe oameni sa
invete sa practice infranarea sau auto-controlul.
Insa
nu doar cei cu datorii sunt lipsiti de auto-control in ce priveste
propriile cheltuieli. Multi oameni afluenti, inclusiv unii crestini, isi
fac pe plac dupa dorinta inimii. Ei sunt ca scriitorul cartii
Eclesiastul (probabil Solomon), care a zis, “Tot ce mi-au poftit ochii, le-am dat” (2:10).A-mi
face dupa placul inimii in orice, chiar daca-mi permit din punct de
vedere financiar, nu este o cale de a obtine acel auto-control sau
infranare care este roada Duhului (mai mult despre acest subiect in
capitolul 20).
Exista
si alte domenii in care trebuie sa invatam sa aratam stapanire de sine.
Ma gandesc la cel care petrece ore fara sfarsit la computer, chiar daca
nu se uita la lucruri rele. Alte domenii pot fi privitul la televizor,
impulsul de a face cumparaturi, de a avea hobby-uri diverse, de a juca
sau a urmari diferite sporturi. In cazul barbatilor, o mare nevoie de
infranare este asupra privirii si gandirii noastre in acest veac de tot
mai multa destrabalare si imbracaminte indecenta.
Fara
indoiala ca exista si alte domenii unde se manifesta lipsa de
infranare, deci te rog, iubit cititor, reflecteaza asupra propriei tale
vieti. Exista in tine dorinte, pofte, emotii pe care, intr-o masura mai
mica sau mai mare, le-ai scapat de sub control? Aminteste-ti, aceasta
carte este despre pacatele “respectabile” sau “ acceptabile” pe care le
toleram in vietile noastre. Si pentru ca virtutea infranarii este
subliniata atat de putin intre crestini, putem gasi ca si noua, cel
putin in anumite aspecte ale vietii, ne lipseste infranarea sau
auto-controlul. Daca doresti sa cresti in ceea ce priveste infranarea propriei persoane, aminteste-ti ca aceasta este roada Duhului (vezi Galateni 5:22-23). Numai prin puterea lui Dumnezeu putem progresa in acest lucru.
No comments:
Post a Comment