MARANATA !!!

MARANATA !!!

Tuesday, January 7, 2014

PRIORITATI SI VALORI-de Emi Zarnescu


1514132_536357706471396_1009338070_n

Priorități și valori

Avem oare nevoie să ne cunoaștem prioritățile în viață? Dacă da, ar trebuie să ni le definim sau ele sunt implicite? Dacă ar fi să facem o listă a valorilor și priorităților pe care le avem, cum ar arăta ea?

Iată un tip de întrebări pe care cred că ar trebui să ni le punem la acest început de an 2014. M-am regăsit de multe ori în anul care tocmai a trecut dând prioritate unor lucruri care nu reprezentau priorități esențiale, făcând de multe ori ceea ce mi-a plăcut în loc să fac ceea ce a trebuit. M-am luptat mult cu disciplina personală și am eșuat de multe ori. Este o luptă pe care uneori o căștig, și mă bucur pentru asta dar de mult prea multe ori am pierdut-o. Disciplina personală nu este ceva ușor pentru mine. Poate că pentru alții lucrurile sunt mai ușoare, însă pentru mine lupta pare uneori imposibilă de dus.

Am discutat de curând, în grupul nostru de părtășie, despre valorile și prioritățile pe care ar trebui să le aibe un creștin în viață, și am rămas plăcut surprins să văd că, prin harului lui Dumnezeu, împărtășim în general aceleași valori spirituale care ne leagă împreună. Dar sunt și lucruri personale pe care fiecare și le cunoaște. Fiecare se cunoaște pe sine, își cunoaște părțile tari și cele slabe, suișuri și coborâșuri, și de aceea este nevoie și de o cercetare personală, de o stabilire a unor priorități personale în funcție de starea fiecăruia, de problemele prin care trece, de planurile fiecăruia, ș.a.m.d.  Dar  trebuie să înțelegem că există niște priorități și valori universale spirituale de care nu ne putem ascunde sau fugi pentru că ele reprezintă caracteristica vieții creștine.  Și cred că o trecere  în revistă a prioritățile și valorile pe care le avem și care ne ghidează viața ar trebui să fie un proces serios și periodoic în decursul vieții noastre. Iar acest proces, confruntat cu Biblia, ar putea să aibe cel puțin doua efecte: 1. să ne arate că valorile și prioritățile noastre sunt greșite, și 2. să ne corecteze unele dintre ele.

De aceea, ca și creștini, dacă vrem să avem o viață echilibrată spiritual trebuie să știm și să ne conștientizăm valorile și prioritățile și apoi să le comparăm cu prioritățile lui Dumnezeu, iar apoi… să trecem la treabă. Aici cred că poate fi cheia echilibrului spiritual.

Însă ca să nu lungesc textul prea mult, am făcut mai jos o listă  generală/universală de priorități biblice pe care le consider de bază în viața unui credincios. O evaluare personală nu cred că face rău nimănui.

1. Dumnezeu și relația personală cu El.

Ce loc ocupă Dumnezeu în programul nostru? Nu mă refer aici la lucrare, la studiu pentru predică, sau la discuții despre Dumnezeu. Ci mă refer la acel timp petrecut cu Dumnezeu, singur, în care cauți pur și simplu prezența lui Dumnezeu, hrana Cuvântului și acea stare de rugăciune în care comunci efectiv cu Dumnezeu, nu doar bălmăjești o rugăciune standard sau te lupți să nu adormi. Avem nevoie să ne analizăm disciplina spirituală pentru a putea să ne dăm un răspuns sincer și să putem face schimbările necesare în acest domeniu esențial.

2. Familia. Ce loc ocupă responsabilitățile noastre familiale în viața noastră.

Când mă refer la familie mă refer atât la responsabilitățile material, spirituale, cât și cele emoționale și psihologice, și asta pentru că pentru mulți familia reprezintă doar o responsabilitate materială. Să avem ce să punem pe masă, cât mai mult dacă se poate, să avem cu ce ne îmbrăca, cele necesare traiului, etc. În familiile cu copii mulți lucrurile sunt și mai complicate în acestă privință, dar familia nu înseamnă doar cele materiale. Familia este celula societății dar și a bisericii. În familie se formează deprinderile sociale și spiritual, dar și profilul moral și psihologic al viitorului adult. Familia este cheia unei societăți sănătoase dar și a unei biserici sănătoase. Așa dar, avem datoria biblică de a forma persoane care să fie de folos societății dar să fie de folos mai ales lui Dumnezeu. De aceea ne numim creștini, pentru că îl urmăm pe Cristos. Și să nu uităm cel mai important lucru – familia trebuie să fie cadrul unde copilul aude Evanghelia și pașii lui sunt îndreptați către Dumnezeu.

Știați că până prin anii 90, bisericile evanghelice din SUA erau populate în cea mai mare parte (cam 80%) cu copiii credincioșilor? Însă pe măsură ce familiile au devenit tot mai slabe d.p.d.v. moral și spiritual, copiii credincioșilor au părăsit bisericile pentru că nu exista o corelare între mesajul Bisericii și viața practică pe care o vedeau acasă. Și în mod natural au ales lumea nu biserica. Iată un exemplu despre cum  prioritățile părinților influnețează atât viața lor cât și a generațiilor următoare.

3. Părtășia creștină.

Ce loc ocupă părtășia creștină în prioritățile mele?  Cine sunt prietenii mei cei mai buni? Sunt ei creștini serioși sau sunt vecinii de bloc?  Simți libertate în a mă ruga cu alții, în a studia Cuvântul împreună? Dacă nu, ce ne ține?

4. Serviciul.

Consider că fiecare dintre noi ar trebui să ne facem o analiză a modului în care ne îndeplinim atribuțiile de serviciu. Și asta pentru că ține de mărturia și caracaterul creștin să fim buni profesioniși, serioși și oameni care își dau interesul în a face o treabă cât mai bună.  Dar desigur că trebuie să analizăm și cealaltă parte a problemei: nu cumva serviciul meu sau afacerea mea este dumnezeul meu? Nu cumva serviciul meu este mai important decât Dumnezeu sau familia?

5. Administrarea resurselor.

Cum imi administrez banii?  Sunt serios în a da Domnului procentul pe care l-am hotărât în inima mea?  Este nevoie să decid ceva în această privință la începutul acestui an?  Am datorii? De ce? Și dacă am datorii, mi le plătesc la timp? Sunt la zi cu plata facturilor?  Sunt un bun ispravnic al bogățiilor nedrepte, pe care mi le-a dat Dumnezeu?  Există și aici cealaltă parte a paharului: sunt unii care dau pe la biserici bani crezând că așa o să îi ajute  Dumnezeu să câștige mai mult sau să le meargă afacerile. Se păcălesc singuri. Cuvântul spune că prin chibzuință se zidește o casă, și prin înțelepciune i se umple cămările. Deci .. la disciplină și la făcut planuri realiste care se pot duce la îndeplinire.

Ar mai fi multe alte lucruri de scris însă fiecare dintre noi avem problemele noastre și ocupațiile noastre. Avem vârste diferite și priorități diferite, și chiar valori diferite. Fiecare trebuie să își facă propria listă și să o compare cu valorile biblice, și așa să lupte pentru creșterea lui spirituală și a celor din jurul lui.

By Emi Zarnescu on 06/01/2014 on  
http://emizarnescu.wordpress.com/2014/01/06/prioritati-si-valorithe-gift-of-time

1 comment:

  1. Interesant ! Ce prioritati avem !
    1. Dumnezeu
    2. Familia
    3.Partasia crestina
    4. Serviciul
    5. Administrarea resurselor.
    Partasia crestina nu stiu ce este, dece se deosebeste de Dumnezeu? Si dece Dumnezeu este o prioritate aparte? Pentru mine Dumnezeu nu face o prioritate aparte, face parte din viata mea. Atunci cand in cadrul familiei incalc prioritatea cuvantului lui Dumnezeu sau daca in administrarea resurselor nu tin seama de ceea ce apartine lui Dumnezeu, inseamna ca debeaba l-am trecut pe Dumnezeu la nr. 1 din lista.
    Dar e bine sa ne gandim la aceasta lista acum la inceput de an si sa ne amintim ca viata este un sir de prioritati care se schiba dupa caz sau ... poate nu....

    ReplyDelete