PACATE RESPECTABILE
CONFRUNTAREA PACATELOR PE CARE LE TOLERAM
de Jerry Bridges
TRADUCEREA: MIHAI DAMIAN, 2009
PREFATA
“Cine dintre voi este fara pacat, sa arunce cel dintai cu piatra in ea” (Ioan 8:7). Desi
multi invatati din zilele noastre se intreaba daca bine-cunoscuta
intamplare a femeii prinse in adulter apartine isi are sau nu locul in
cuprinsul Evangheliei dupa Ioan, fraza citata mai sus a devenit o parte a
culturii noastre mai largi, alaturi de alta similara ei: “Nu judecati, ca sa nu fiti judecati” (Matei 7:1).
Aceasta
carte, asa cum se vede din titlu, vorbeste despre pacat—nu despre
pacatele evidente ale culturii in care traim, ci despre pacatele subtile
ale credinciosilor; aceasta carte este pentru ei. Deci vreau sa va spun
deschis ca si eu ma lupt cu pacatele discutate in aceasta carte. Veti
vedea de fapt ca in unele locuri folosesc propriile mele experiente
triste drept exemple in cazul unor asemenea pacate.
Motivatia
care a stat la baza acestei carti este incredintarea tot mai ferma ca
acei dintre noi care se numesc evenghelici conservatori au devenit atat
de preocupati de unele pacate majore ale societatii care ne inconjoara
incat au pierdut din vedere nevoia de a ne ocupa si de pacatele noastre
“rafinate” sau subtile.
In
timp ce voi cauta sa atac aceste pacate asa-zis “respectabile,” doresc
in acelasi timp ca aceasta carte sa fie una a nadejdii. Niciodata nu
trebuie sa ramanem deznadajduiti in pacatul nostru. Dimpotriva, trebuie
sa credem evanghelia prin care aflam ca Dumnezeu s-a ocupat atat de
problema vinovatiei pacatelor noastre cat si de problema domniei
pacatului asupra noastra.
Totusi,
evanghelia este doar pentru pacatosi, pentru acei care-si recunosc
nevoia de iertare. Multi crestini cred ca evanghelia este doar pentru
necredinciosi. Logica lor spune ca odata ce au crezut in Cristos nu mai
au nevoie de evanghelie. Dar, dupa cum incerc sa arat in aceasta carte,
evanghelia este un dar vital din partea lui Dumnezeu nu doar pentru a ne
mantui, ci si pentru a ne face in stare sa luptam fara incetare cu
pacatul din noi. Avem inca nevoie de evanghelie in fiecare zi.
Cartea
de fata nu atinge nici pe departe toate pacatele subtile posibile cu
care ne confruntam. Mai multi prieteni implicati in lucrarea crestina
s-au uitat peste o lista lunga de pacate pe care am scris-o, si m-au
ajutat sa o reduc, pentru a putea aborda pe cele mai frecvente. Le
multumesc foarte mult pentru sugestii.
Capitolul 1 Sfinti obisnuiti
Biserica
din Corint avea mari probleme, atat teologice cat si morale. Erau
mandri si artagosi; tolerau imoralitatea crasa, se dadeau unii pe altii
in judecata, faceau caz de libertatea lor in Cristos, savarseau abuzuri
in ce priveste Cina Domnului, aveau o intelegere gresita asupra scopului
darurilor spirituale, si aveau neintelegeri si neclaritati in legatura
cu invierea viitoare a celor credinciosi. Cu toate acestea, cand li se
adreseaza, Pavel ii numeste “sfinti” (2 Corinteni 1:1) sau “cei chemati sa fie sfinti” (1 Corinteni 1:2).
Intelesul
popular al cuvintelor se schimba de multe ori in decursul veacurilor,
in conformitate cu folosirea lor obisnuita. In vremea noastra, n-am mai
vorbi de “sfinti” in Biserica plina de probleme a Corintenilor. I-am numi mai degraba lumesti, carnali sau imaturi, dar cu siguranta nu i-am mai numi sfinti.
In traditia Romano-Catolica, calitatea de sfant este conferita
post-mortem crestinilor care au avut un caracter cu totul deosebit, si
care au realizat lucruri deosebite. Scriu aceste cuvinte la doar cateva
luni dupa moartea mult admiratului papa Ioan Paul al II-lea, si deja
exista un sentiment popular foarte raspandit de canonizare a lui ca
sfant.
Se
pare ca, in timpul istoriei bisericii, cei mai multi apostoli de la
inceput, inclusiv Pavel, au fost numiti sfinti. Bunicul meu a fost
membru al bisericii St.Paul’s Methodist Church (Biserica Metodista a
Sfantului Pavel). In orasul nostru avem biserica “lui Ioan Botezatorul.”
Un prieten prezbiterian pastoreste la capela Sfantului Andrei. Eu am
predicat in biserica anglicana a Sfantului Toma, Chiar si Matia,
apostolul ales sa-l inlocuiasca pe Iuda, a intrat in joc, avand si el o
biserica care-i poarta numele, biserica Sfantului Matia aflata in
Sydney, Australia. Si, desigur, deasupra tuturor in ce priveste faima
este Basilica Sfantului Petru la Vatican.
Astazi, in afara bisericilor traditionale Catolice si Ortodoxe, rar se mai foloseste cuvantul sfant.
Atunci cand este insa folosit, cel mai des descrie o persoana (de
obicei in varsta) cu un caracter extraordinar de evlavios. Cineva poate
va zice, “Daca a existat vreodata o sfanta pe acest pamant, aceea a fost
bunica mea.” Cand auzim asa ceva, gandul ni se duce imediat la o femeie
buna la suflet si prietenoasa care isi citeste Biblia si se roaga
regulat, si care este cunoscuta pentru faptele ei bune pentru altii.
Cum
a putut atunci apostolul Pavel sa-i numeasca sfinti pe cei din Corint?
De fapt, se pare ca aceasta era formula de adresare favorita a
apostolului Pavel. O foloseste in cateva din epistolele sale si se
refera in mod frecvent la credinciosi cu termenul de sfinti (vezi, de
exemplu, Romani 1:7; 16:15; 1 Corinteni 1:2; 2 Corinteni 1:1; Efeseni 1:1; Filipeni 1:1; 4:21-22; Coloseni 1:2). Cum a putut Pavel sa-i numeasca pe niste credinciosi obisnuiti, chiar pe cei cu mari probleme din Corint, drept sfinti?
Raspunsul se gaseste in sensul cuvantului, asa cum este el folosit in Biblie. Cuvantul grecesc pentru sfant este hagios,
si nu se refera la caracterul cuiva ci la statutul sau. Intelesul sau
literal este “unul separat pentru Dumnezeu.” In sensul acesta, fiecare
credincios—chiar si cel mai obisnuit si cel mai imatur—este un sfant.
Formularea salutarii lui Pavel in 1 Corinteni este “catre cei ce au fost sfintiti in Cristos Isus, chemati sa fie sfinti” (1:2). Din nou, suntem surprinsi de faptul ca Pavel foloseste cuvantul sfintiti, un cuvant pe care‑l asociem de obicei cu trairea sfanta. Insa cuvintele sfintiti si sfant
vin amandoua din aceeasi familie de cuvinte din limba greaca. Un sfant
este acel care a fost sfintit.Chiar daca in limba noastra ar suna foarte
stangaci, am putea transcrie literal cuvintele lui Pavel in felul
urmator: “Catre acei separati in Isus Cristos, chemati sa fie separati.”
Separati pentru ce anume? Sau o intrebare si mai buna ar fi, Separati pentru cine anume? Iar raspunsul este, “pentru Dumnezeu.”
Orice credincios adevarat a fost separat sau pus deoparte de catre
Dumnezeu pentru Dumnezeu. Intr-un loc, Pavel Il descrie pe Domnul Isus
Cristos ca “Cel ce S-a dat pe Sine insusi
pentru noi, ca sa ne rascumpere din orice faradelege, si sa‑Si
curateasca un norod care sa fie al Lui, plin de ravna pentru fapte bune
(vezi Tit 2:14). Iar in 1 Corinteni 6:19-20, Pavel ne spune, “Voi nu sunteti ai vostri, caci ati fost cumparati cu un pret.” Impreuna aceste doua pasaje ne ajuta sa intelegem intelesul biblic al cuvantului sfant. Este omul cumparat de Cristos cu sangele Sau varsat pe cruce si pus deoparte pentru Sine, ca sa fie proprietatea Sa.
Ce
inseamna sa fii separat, sau pus deoparte? Gasim o buna analogie la
U.S.Air Force Academy din apropierea casei noastre. Cadetii care intra
in primul an sunt tratati cu totul diferit fata de studentii din primul
an in universitatile publice sau private. Din momentul coborarii din
autobuzul care-i aduce in curtea Academiei si in timpul intregului an
intai, ei sunt supusi la o disciplina foarte riguroasa prin care sunt
transformati din adolescenti comozi in cadeti disciplinati care se
pregatesc sa devina ofiteri militari. Desi aceasta disciplina va fi
relaxata in mod progresiv pe masura ce cadetii parcurg cei patru ani de
studiu, ea nu este niciodata indepartata complet. Chiar si cand ajung
seniori, ei inca sunt supusi unor cerinte academice si de comportament
foarte mari.
De
ce exista oare aceasta diferenta intre Academie si o universitate
obisnuita? Acesti tineri si tinere au fost in mod foarte real “pusi deoparte”
de guvernul american pentru a deveni ofiteri ai Fortelor Aeriene.
Guvernul cheltuieste peste treisute de mii de dolari pentru fiecare,
pentru a-i educa si a-i pregati timp de patru ani. Deci Academia nu
pregateste tineri sa fie profesori, sau bancheri pe Wall Street. Ea are
un singur scop: sa pregateasca ofiteri pentru Fortele Aeriene americane.
Iar cadetii sunt “pusi deoparte” pentru acest scop.
Intr-un
fel similar unui tanar care intra la Academia Fortelor Aeriene, orice
nou credincios a fost pus deoparte de Dumnezeu, separat pentru Dumnezeu
pentru a fi transformat dupa chipul Fiului Sau, Isus Cristos. In acest
sens, fiecare credincios este un sfant—o persoana separata de felul sau
vechi de trai si pus deoparte de catre Dumnezeu pentru a-L proslavi pe
El tot mai mult, pe masura ce viata ii este transformata.
In
sensul biblic al termenului, starea de sfant nu este o stare de
desavarsire a caracterului, ci o stare de om aflat intr-o noua pozitie—o
stare cu totul noua a vietii prin Duhul lui Dumnezeu. Pavel o descrie
ca “a fi intors de la intuneric la lumina, si de sub puterea Satanei la Dumnezeu” (Fapte 26:18) si din nou ca “a fi izbavit de sub puterea intunericului, si stramutat in Imparatia Fiului dragostei Lui” (Coloseni 1:13).
Noi
nu devenim sfinti prin actiunile noastre. Noi suntem facuti sfinti
numai prin actiunea supranaturala imediata a Duhului Sfant, care
lucreaza aceasta schimbare in adancul fiintei noastre astfel ca noi
devenim, de fapt, fapturi noi in Cristos (vezi 2 Corinteni 5:17). Aceasta schimbare de statut este descrisa profetic in Ezechiel
36:26: “Va voi da o inima noua, si voi pune in voi un duh nou; voi
scoate din trupul vostru inima de piatra [inima moarta, rece], si va voi
da o inima de carne [o inima vie, simtitoare].”
Ar
fi frumos daca totul s-ar incheia aici, fiindca ultimele doua paragrafe
ar putea sugera ca un sfant este cineva care nu mai pacatuieste. Vai,
insa! Toti stim ca asa ceva nu se poate. Dimpotriva, daca suntem
cinstiti cu noi insine, stim ca aproape in fiecare ceas de trezie
pacatuim in gandire, cuvant sau fapta. Chiar si faptele noastre cele mai
bune sunt patate de motive impure (amestecate) sau macar de o implinire
imperfecta. Si cine din noi poate incepe macar sa spuna, “Eu l-am iubit pe aproapele meu ca pe mine insumi”?
Evident ca biserica plina de probleme din Corint sta marturie de
netagaduit ca noi, sfintii, putem fi destul de pacatosi in atitudini si
actiuni.
De
ce este adevarat acest lucru? De ce exista o distanta intre ceea ce se
pare ca a promis Dumnezeu si ce experimentam noi in viata de zi cu zi?
Gasim raspunsul in texte din Scriptura de felul lui Galateni 5:17, care spune, “Caci
firea pamanteasca pofteste impotriva Duhului, si Duhul impotriva firii
pamantesti: sunt lucruri potrivnice unele altora, asa ca nu puteti face
tot ce voiti.”
Razboiul de gherila dintre carne sau fire si Duh descris in Galateni 5:17 este purtat zilnic in inima fiecarui crestin. De aceea, de exemplu, Petru ne indeamna: “Prea
iubitilor, va sfatuiesc ca pe niste straini si calatori, sa va feriti
de poftele firii pamantesti care se razboiesc cu sufletul” (1 Petru
2:11). Deci, chiar daca 2 Corinteni 5:17 si Ezechiel 36:26
vorbesc despre o schimbare decisiva care se intampla intotdeauna in
inima fiecarui nou credincios, realizarea acestei schimbari nu este
instantanee si absoluta. Dimpotriva, este progresiva in timp si nu se
finalizeaza in cursul acestei vieti.
Cu toate acestea, constientizarea acestei lupte interioare cu pacatul
nu trebuie folosita niciodata drept scuza a unei trairi pacatoase.
Dimpotriva, ar trebui sa ne amintim mereu ca suntem sfinti chemati sa
traim o viata pusa deoparte pentru Dumnezeu.
Astfel, Pavel isi incepe prima epistola catre biserica din Corint numindu-i “cei ce au fost sfintiti [pusi deoparte de Dumnezeu] in Cristos Isus, chemati sa fie sfinti [pusi deoparte].” Apoi, in restul scrisorii sale, el ii indeamna cu tarie sa se comporte ca niste sfinti. Intr-un sens, epistola lui Pavel ar putea fi sumarizata intr-o fraza: “Voi sunteti
sfinti; purtati-va deci ca sfintii!” Uneori aceasta idee este exprimata
si mai succint: “Fii ceea ce esti.” Adica, fii ca si comportare ceea ce
esti ca pozitie. Astfel, desi cuvantul sfant descrie
esentialmente starea noastra de oameni separati pentru Dumnezeu, el
poarta cu el idea responsabilitatii de a trai ca sfinti in viata de zi
cu zi.
Acum vreo cincizeci de ani, pe cand serveam ca ofiter in fortele navale, exista o expresie: “conduita nepotrivita unui ofiter.”
Aceasta expresie acoperea totul, de la greseli marunte care erau
sanctionate cu o atentionare pana la incalcari grave care erau de
competenta Curtii Martiale. Insa expresia era mai mult decat o descriere
a unui comportament aberant; era o declaratie ca respectivul
comportament era nepotrivit cu ceea ce se astepta de la un ofiter
militar. Ofiterul descris in acest fel n-a trait la inaltimea
responsabilitatii sale de a actiona in felul in care trebuia sa
actioneze un ofiter.
Poate am face bine sa adoptam o expresie similara si in cazul credinciosilor: “conduita nepotrivita unui sfant.” O
astfel de expresie ne-ar face sa tresarim, nu-i asa? Cand barfim sau
suntem fara rabdare sau ne maniem, ne-am putea spune: o astfel de
conduita este nepotrivita unui sfant. In principiu, daca nu si in
aceeasi masura, ne comportam si noi ca si Corintenii. Traim incompatibil cu chemarea noastra.
Biblia are un cuvant pentru conduita nepotrivita unui sfant. Cuvantul este pacat. Si la fel cum expresia “conduita nepotrivita unui ofiter” acopera o gama larga de comportamente gresite, la fel cuvantul pacat
acopera o intreaga gama de comportamente negative. Acopera orice, de la
barfa la adulter, de la nerabdare la crima. Evident, exista diferite
nivele de gravitate ale pacatului. Dar in ultima instanta pacatul este pacat. Este conduita nepotrivit unui sfant.
Una din problemele noastre, totusi, este ca nici nu ne consideram sfinti—avand o noua responsabilitate de a trai ca sfintii—nici nu consideram ca fapte de genul barfei sau nerabdarii ar fi pacate. Pacat este ce fac cei din afara comunitatii noastre de crestini. Putem identifica usor pacatul in trairea imorala sau urata a oamenilor din societatea in mijlocul careia traim. Insa
de multe ori nu reusim sa-l vedem in ceea ce eu numesc aici “pacatele
acceptabile ale sfintilor.” In consecinta noi, la fel ca societatea din
jur, traim tagaduindu-ne pacatul. Sa incepem dar sa discutam despre
pacat si despre tagaduirea lui frecventa in viata noastra. VA URMA
No comments:
Post a Comment