Pages

Wednesday, November 11, 2009

DOMNUL ISUS HRISTOS –ORIGINATORUL CINEI DOMNULUI

Originatorul Cinei Domnului este Domnul Isus Cristos

Numele “cina Domnului” este un nume foarte cuprinzator, Cina este a Domnului pentru ca Cel ce a instituit-o este Insusi El, si este a Domnului pentru ca El si lucrarea lui mantuitoare sunt marea tema a randuielii cristice, specifica Bisericii, care se numeste “cina Domnului” sau “frangerea painii” .

Despre instituirea Cinei Domnului vorbesc pe larg evangheliile. Principalele texte sunt: Matei 26:26-29; Marcu 14: 22-26; Luca 22:19-20. In epistole, despre instituirea si semnificatia Cinei vorbeste Apostolul Pavel, care n-a fost prezent la instituirea Cinei Domnului, dar care a primit chiar de la Domnul Isus Cristos revelatia a ceea ce era necesar pentru crestinii autentici, in decursul mileniilor cu privire la randuiala cristica a cinei Domnului.

Cu cata claritate si concizie scrie Ap. Pavel la 1 Corinteni 11:23-26: “Caci am primit de la Domnul ce v-am invatat, si anume ca Domnul Isus, in noaptea in care a fost vandut, a luat o paine, si dupa ce a multumit lui Dumnezeu, a frant-o si a zis: Luati, mancati acesta este trupul Meu care se frange pentru voi: sa faceti aceasta spre amintirea mea. Tot astfel, dupa cina a luat paharul si a zis: Acest pahar este legamantul cel nou in sangele Meu. Sa faceti lucrul acesta spre amintirea mea, oridecate ori veti bea din el.. Pentru ca oridecate ori mancati din painea aceasta si beti din paharul acesta, vestiti moartea Domnului, pana va veni El”.

Cu privire la instituirea Cinei Domnului, am dori sa luam in consideratiune patru aspecte mai importante si anume:

a.Persoana care a insituit Cina

b.Circumstantele in care s-a instituit Cina.

c.Relatia dintre Paste si Cina.

d.Aspecte privind Cina propriu-zisa.

a.Persoana care a instituit Cina este Domnul Isus Cristos. El este numit in epistola catre Evrei “oglindirea slaviri lui Dumnezeu-Tatal si intiparirea fiintei Lui si care sustine toate cu Cuvantul puterii Lui. El este Cel a facut curatirea pacatelor si a sezut la dreapta maririi in locurile prea inalte” (Evrei 1:3). Cel ce a instituit Cina Domnului are autoritate suprema in cer si pe pamant pentru ca El este unit in chip perfect cu desavarsirile lui Dumnezeu-Tatal. In Cristos pot fi vazute toat gloriile morale si spirituale, caci Cristos este “oglindirea gloriei lui Dumnezeu:”. Cristos este Cel ce face accesibile oamenilor gloriile lui Dumnezeu-Tatal. Fara Cristos, nu este posiibila comuniunea omului cu Dumnezeu.“Sustine toate prin cuvantul puterii Lui” spune despre faptul ca Domnul Isus este Pastratorul in existenta al Universului si ca prin puterea Lui mantuitoare “a facut curatirea pacatelor” a castigat cu pretul sangelui sau Biserica: Creatorul si Pastratorul Universului este si Mantuitorul. El avea deci Intreita autoritate de a institui Cina Domnului. Dar la aceasta se adauga pozitia lui de onoare si de privilegiu, ca unul care sta “la dreapta Maririi in ceruri”. Este pozitia de suprema autoritate a Domnului Isus, pe care “cu o zi inainte de patima Sa” o anticipa, atunci cand le lasa ucenicilor Sai, in umilinta si harului suveran al lui Dumnezeu pe care l-a adus El insusi , Harul si adevarul au venit prin Cristos.. Cand Sfintii Lui sunt adunati pentru “frangerea painii” le este scumpa impatrita autoritate a Celui care a Instituit Cina Domnului. Mai mult, potrivit cu Matei 18:20, Domnul Isus este prezent cu crestinii adunati pentru frangerea painii, dupa cum spune cantarea:

Tu esti in mijlocul nostru,

Lauda cantand prin noi

Noi Te preamarim prin Duhul

Si gandind la moartea Ta,

b. Circumstantele in care a fost instituita Cina Domnului

Afirmatia din Ioan 18:4 “Isus stia tot ce avea sa I se intample” facuta de Ioan cu prilejul vanzarii si prinderii Domnului Isus, era –desigur- valabila si in legatura cu circumstantele instituirii Cinei Domnului. Datorita cunoasterii cuprinzatoare a Domnului Isus, El a dat instructiuni adecvate ucenicilor cu privire la sarbatoririi ultimului Paste, care devansa Cina Domnului si care era corelat cu rastignirea Lui. Domnul Isus a instruit pe ucenici cu privire la locul unde va avea loc sarbatorirea Pastelor si apoi prima Cina. El le spune despre faptul ca vor fi condusi la casa de sarbatorie “de un om, care duce un ulcior de apa, apoi descrie casa in care va avea loc prima cina. Detaliile au semnificatie spirituala: urmau sa fie condusi la “o odae mare de sus, sternuta, gata” (Luca 22:12). “

Odaia mare, semnifica sub aspect spiritual existenta disponibilitatii de primire a tuturor celor doriti de cel ce conduce sarbatorirea, ca sa fie prezenti. Dorinta si placerea Celui cu autoritate de a-i avea pe toti cati considera El in acea “odaie mare elimina restrictiile, subiective, sectare care ar putea interveni

“Odaia de sus spune despre caracterul de sus, separat de zarva lumii a celebrarii Cinei sugerand spiritualitatea amintirii de Jertfa Domnului Isus si a adorarii cu care este asociata.

“Asternuta gata” duce la gandul ca totul se bazeaza pe o lucrare deplin incheiata, ca Cina Domnului este prilejul de a fi impreuna a tuturor celor care au intrat in lucarea de mantuire deplin incheiata a Domnului Isus Cristos.

Timpul instituirii Cinei Domnului a fost preziua crucificarii Domnului Isus Cristos. Domnul Isus Si-a incheiat lucrarea pe care I-o daduse Tatal s-o faca. Prin marea Jertfa a Crucii, dar inainte de a merge la Cruce, El a perpetuat pentru ucenici amintirea, cu caracter de continuitatea a acelei jerfe, subliniind prin aceasta ca sacrifiul care va avea loc va avea o semnificatie vesnica pentru toti cei ce vor crede in Cristosul cel Crucificat pentu pacatosi.Graiul crucii Mantuitorului, asa cum marturisea credinciosul Teodor Popescu in lucrarea lui cu continut evanghelic “Golgota” spune despre doua lucruri esentiale:

- despre gravitatea pacatului: cand pacatelor celor mantuiti prin Cristos au fost asupra Lui in calitate de Inlocuitor al pacatosilor. Dumnezeu a aplicat plata pacatului = moartea, chiar asupra Singurului Sau Fiu, care era, prin El Insusi desavarsit de sfant. Jertfa Domnului Isus Cristos spune despre sfintenia desavarsita a lui Dumnezeu, care nu trece cu vederea pacatul, care nu lasa pacatul nepedepsit;

- despre dragostea infinita a lui Dumnezeu, care pentru mantuirea pacatosilor, a dat ce a avut mai scump in ceruri si pe pamant: pe Domnul Isus Cristos. Teodor Popescu intreba: Iubite cititor, ai inteles tu graiul Crucii.

- Evident momentul instituirii Cinei Domnului a fost inainte de implinirea Jertfei. De ce? Domnul nostru dorea ca graiul Crucii, cu semnificatia lui profunda sa ramana in memoria celor mantuiti prin Jertfa Crucii, “pana la venirea Lui,, pana cand El va veni iarasi sa rapeasca, sa ia cu Sine, Adunarea Sa.

c. Relatia dintre Pastele (iudaic) si Cina

La Luca 22:14-16 este scris: “Cand a sosit ceasul, Isus a sezul la masa cu cei 12 apostoli. El le-a zis: Am dorit mult sa manna Pastele acesta cu voi inainte de patima Mea; caci va spun, ca de acum incolo, nu le voi mai manca pana la implinirea lor, in Imparatia lui Dumnezeu.” Cand Moise, sub indrumarea Domnului, a Domnului Isus Cristos a instituit sarbatoara Pastelor, Domnul avea in vedere ultimul Paste care anticipa iminenta lui “patima” = rastignirea. Miile de miei sacrificati de la initierea Pastelor pana la acel “ultim Paste” indreptau atentia spirituala catre Mielul lui Dumnezeu, care avea sa Se aduca jertfa lui Dumnezeu pentru pacatosi. Odata cu primirea de catre Tatal a Jertfei efective a lui Cristos, urmea sa de incheie dispensatia Legii (cea a umbrelor ) si sa se instaureze dispensatiunea harului suveran al lui Dumnezeu: Jertfa – symbol, jertfa – umbra a devenit Jertfa – realitate, jertfa efectiva, pe care autorul Epistolei catre Evrei o caracterizeaza cu cuvintele: “Printr-o singura Jertfa. El a facut desavarsiti pentru totdeauna pe cei ce sunt sfintiti” (10:14). Jertfele levitice asigurau curatirea ceremoniala, in timp ce Jertfa cristica marcheaza “desavarsirea pentru totdeauna = desavarsirea vesnica, a tuturor celor care cred in Domnul Isus, si sun mantuiti prin harul lui Dumnezeu.

Ultimul Paste, care marca trecerea la Cina Domnului subilnia:

- numai o singura cale a mantuirii: curatit prin sangele Mielului;

- un singur temei al sigurantei depline: “sangele lui Isus Cristos, Fiul Lui, ne cur|teste de orice pacat (1 Ioan 1:7);

- securiate vesnica, la adapstul sangelui Mielului.

Mantuitorul nostru poarta si in ceruri chipul de Miel, ceea ce subliniaza impactul vesnic, in cer si pe pamant.

“Si pe toate fapturile care sunt in cer, pe pamant, sub pamant, pe mare si tot ce se afla in aceste locuri, le-am auzit zicand: A Celui ce sade pe Scaunul de domie si a Mielului sa fie lauda, cinstea, slava si stapanirea in vecii vecilor!” (Apoc, 4: 13).

Este limpede: Pastele iudaic era o celebrare specifica poporului pamantesc al lui Dumnezeu;

“Pastele Jerfei lui Cristos (“Cristos, Pastele noastre a fost jerfit”(1 Cor. 5:7) are semnificatie infinit mai larga o semnificatie cosmica.

c. Detalii semnificative cu privire la ultimul Paste- Care este cel mai mare? (Luca 22:24-30).

“Intre apostolic s-a iscat o cearta, ca sa se stie care din ei avea sa fie cel mai mare”. Ce demonstrare a tendintelor naturii umane (da, chiar si a credinciosilor), in momentele cele mai solemne, Cum Se dezvaluie Domnul ucenicilor in aceasta imprejurare? El le spune: “Eu sunt in mijlocul vostru ca Cel ce slujeste!”

Ce lectie avem de invatat, in parcticarea randuielii care a urmat Pastelui iudaic, im practicarea Cinei Domnului!.

- Spalarea picioarelor ucenicilor (Ioan 13:2-12). Domnul nostru ii voia pe ucenicii ce aveau sa paricipe la prima Cina “curati de tot”. Asa ne vrea El si pe noi. Este un principi demn de retinut: nu este partasie fara nastere din nou, dar in acelas timp nu este nastere din nou fara partasie.Spaland picioarele ucenicilor, Domnul Isus demonstraeza concluziv ucenicilor, ca El este in nijlocul lor pana la sfarsit, ca Cel ce slujeste

- Anuntarea prezentei vanzatorului (Ioan 13:18-20).

Domnul Isus a gasit necesara aceasta anuntare, din mai multe pricini:

- El tinea sa arate legatura lui intima cu participantii la ultimul Pastea si la prima Cina a Domnului;- El nu era indifferent fata de Iuda: Iuda pasise pe drumul tradarii, dar Mantuitorul are o purtare atenta fata de el, subliniind prin aceasta ca responsabiliatea pentru o atitudine ostila Domnului Isus, ii apartine in intregime lui Iuda;- Dezvaluirea “vanzatorului” urma sa-l determine pe Iuda sa paraseasca grupul de paricipanti ai ultimului Paste. Astfel ca la Prima Cina a Domnului aveau sa fie prezenti numai ucenicii credinciosi, fidel in totul Domnului lor.Tragedia lui Iuda a fost ca a admis pacatul cronic in viata, iubirea de bani, o radacina a tuturor releleor. El n-a avut mantuirea si a pierdut-o, ci el n-a avut niciodata viata noua din Dumnezeu, ci a fost “ucenic cu numele” in realiate fiind rob al pacatului, plin de egoism. De aceea Mantuitorul spunea: “Negresit, Fiul Omului Se duce dupa cum este scris despre El. dar vai de omul acela prin care este vandut Fiul Omului. Mai bine ar fi fost pentru el sa nu se fi nascut.” (Matei 26:24).Cu treizeci de arginti obtinuti,Iuda s-a sinucis, coplesit de regrete pentru gestul lui nesabuit, dar niciodata pocaindu-se pentru tradarea lui.Lectia lui Iuda ne invata sa ne cercetam si sa gasim inaintea lui Dumnezeu ce atitudine avem fata de Domnul Isus. La Cina Domnului, El Ii admite doar pe cei ce au o atitudine de credinciosie fata de El!

f. Aspecte privind Cina Domnului propriu-zisa

Cina Domnului, corelata la instituire cu Pastele, marca totusi diferente semnificative de ceea ce semnifica Pastele,- Sub perspectiva divina Pastele din preziua rastignirii era ultimul Paste, iar Cina Domnului care urma Pastelui era prima celebrare , marcand, in economia planurilor lui Dumnezeu inaugurarea dispensatiei harului lui Dumnezeu, dupa indelungata perioada a dispensatiei Legii;

- Israel de sub robia egipteana.Cina Domnului este memorialul unei jerfe cu semnificatie nu uni-natioanala, ci cu semnificatie cosmica, universala - -Pastele era o sarbatoare a Israelului, in timp ce Cina Domnului este o celebrare specifica tuturor crestinilor adevarati.- Pastele anticipa venirea Rascumparatorului; Cina Domnului aminteste despre Rascumparatorul care a infaptuit odata pentru totdeauna o rascumarare vesnica, cu pretul sangelui Sau (Efeseni 1:7).

g.Simbolurile folosite la Cina Domnului

Cele doua simboluri, paine si vinul exprima frumusetea simplitatii si totusi o adancime uimitoare:

Painea spunea despre trupul Mantuitorului care avea sa fie crucificat ca sa poate asupra Lui pacatele multora.

Vinul spunea despre sangele ce avea sa fie varsat pe cruce pentru rascumpararea celor mantuiti prin Domnul Isus.

Ambele simboluri spuneau despre Cristos ca fiind Inlocuitoru (Substitutul) pe cruce al celor mantuiti de El

Cina Domnului, prilej de multumiri

“Pe cand mancau ei, Isus a luat o paine, si dupa ce a binecuvanat -o , a frant-o si a dat-o ucenicilor, zicand: Luati, manacati, acesta este trupul Meu! Apoi a luat un pahr, si dupa ce a multumit lui Dumnezeu, li l-a dat zicand: beti toti din el, Acesta este sangele legamantului celui nou, care se varsa pentru multi pentru iertarea pacatelor” (Matei 26:26-2 8)

La Luca 22:19 sunt folosite expresii similare. Ele atesta ca la Cina Domnului este o atmosfera de binecuvatare si multumire (in greceste de “euharistie”. Inainte de Ghetsimani, de Gabata, de Golgota, Domnului Isus multumea. De ce? “Pentru bucuria care ii era pusa inainte, El a suferit cruce, a dispretuit rusinea si sade la dreapta scunului de Domnie al lui Dumnezeu” (Evrei 12:2). Domnul Isus privea inainte la implinirea profetiei lui Isaia: “Va vedea rodul muncii sufletului Lui si Se va inviora”. Iata de ce multumea Domnul Isus in seara Cinei, Atmosfera euharistica este de dorit si astazi la credinciosii adunati sa praznuiasca Cina Domnului. Uneori ei Ii canta Domnului Isus:

Cinste, slava, multumire

Tie, scump Mantuitor.

Nepatrunsa Ta iubire,

Premarim acum, in cor!

Sa faceti lucrul acesta spre amintirea Mea!

Aceste cuvinte desemneaza, fara niciun echivoc Cina Domnului ca fiind un memorial al Persoanei si al lucrarii de mantuire a Domnului Isus.

Indemnul este o dorinta expresa a Domnului Isus catre cei ce sunt cu advarat ucenicii, urmasii Lui. Dorinta Domnului nu este o optiune facultativa a credinciosilor ci o necessitate spirituala de prima mana. In mod natural, firesc, noi suntem uituci: avem nevoie de improspatarea memoriei noastre duhovnicesti, iar cu privire la Persoana si lucrarea Domnului Isus, Cina Domnului este mijlocul deolin eficace de a ne reaminti despre aceste lucruri, “Faceti asta!” presupune continuitate; inseamna timp special dedicat acestei activitati spirituale deosebit de profitabile.

De-aceea, in iubirea Sa

Aceasta Cin-a randuit.

In noapte cand a fost vandut,

C-o zi-nainte de-a muri.

Aici, prin paine si prin vin,

Isus va zice: “Nu uitati

Ca Mi-am dat viata si-am purtat

Blestemul, si v-am izbavit!

Originatorul Cinei Domnului e Domnul Isus Cristos

Serban Constantinescu

http://heisable.wordpress.com/2007/11/13/5


No comments:

Post a Comment