Pages

Wednesday, November 11, 2009

CINA DOMNULUI -O RANDUIALA DE OBARSIE DIVINA

O randuiala de obarsie divina

CINA DOMNULUI

1. Cuvant introductiv Iubitul nostru frate Emi Pavel mi-a propus sa scriu aceasta lucrare despre cel mai minunat memorial care poate exista, un memorial initiat de Domnul Isus Cristos, inainte de rastignirea Lui pe crucea Golgotei, si care este specific numai celor care au inteles rostul Jertfei dela cruce si care au gasit la cruce iubirea de nespus a lui Dumnezeu, oferita oamenilor pacatosi, care gasesc astfel in Domnul Isus pe Mantuitorul personal, pe Domnul Vietii lor, pe Cel ce le iarta pacatele si ii duce in cer. Cand am inceput sa scriu acest material, mi-am adus aminte un imn crestin care reda atmosfera strangerii laolalta a crestinilor pentru Cina Domnului. Imnul este intitulat:

“Cat e de sfant-a Adunari-unire”, si cuprinde versurile:

Cat e de sfant-a Adunari-unire

Si cat ea Te slaveste, drag Isus,

Caci Tu Te-ai dat la Golgota jertfire,

Ca s-o sfintesti, s-o ai cu Tine sus!

jurul Tau pe Tatal sa-L slavim,

Al adorarii imn spre cer rasuna:

De moartea-Ti si venirea-Ti ne-amintim!

E scump-a fratilor impartasire

Calauziti de Duhul Tau cel Sfant,

Cand slava, lauda si multumire

Aducem Tatalui, c-un singur gand.

Dar cum va fi cand toti vom fi cu Tine,

In Casa Tatalui cand vom sosi?

Cu Tine-n imn de vesnic-adorare,

Isuse sfant, pe Tatal vom slavi!

Cantecul exprima o realitate scumpa: Cina Domnului este un memorial al marei jertfe de la Golgota, si o anticipare a binecuvantatei comuniuni din Casa Tatalui, a tuturor mantuitilor prin Jertfa Domnului Isus. Despre acest memorial specific doar adevaratilor credinciosi, specific Bisericii autentice, dorim sa meditam impreuna, cu dorinta ca acolo unde se strang laolalta credinciosi mantuiti, ei sa staruiasca si in frangerea painii, asa cum se spune la Faptele Apostolilor 2:42 ca faceau apostolii si primii crestini.

2. Definitie: Ce este Cina Domnului

In crestinatatea traditionala, in crestinatatea ceremonialismului si a formalismului, in crestinatatea cu datini, obiceiuri si randuieli omenesti, este mare confuzie cu privire la ceea ce este Cina Domnului.

Dupa multi, Cina Domnului ar fi un ritual cultic.. Biblia insa arata cu toata claritatea ca mantuirea pacatosului, trairea unei vieti sfinte, curate, mergerea in cer nu sunt efectul vreunui ritual cultic ci ca mantuirea este prin har, prin credinta, “nu prin fapte ca sa nu se laude nimeni” (Efeseni 2:8-9). Nu tinerea vreunui ritual cultic il face pe om placut inaintea lui Dumnezeu, ci primirea Domnului Isus, prin credinta, ca Mantuitor personal. Altii, sustin ca Cina Domnului este o taina a Bisericii, de administrarea careia sunt abilitati oameni religiosi special calificati de anumite denominatiuni religioase si care detin harisma succesiunii apostolice (in deosebi preoti). Se pretinde ca sub rugaciunea miraculoasa a acestor oameni, painea si vinul, folosite la Cina Domnului, sunt trans-substantiate in trupul si sangele Domnului Isus Cristos, astfel incat Jertfa Lui nu s-a adus “odata pentru totdeauna” ci este o Jerfa permenent reinnoita. Dar ce se spune la Evrei 10:14 “Printr-o singura Jertfa, El a facut desavarsiti pentru totdeauna pe cei ce sunt sfintiti”. Domnul Isus a spus ucenicilor: “Sa faceti asta (luarea painii si vinului) spre pomenirea Mea”. Rolul cinei este nu de a reprezenta “taina trans-substantierii” ci de a fi un memorial al unei Jertfe care a fost adusa o data pentru totdeauna, atunci cand Domnul nostru a fost rastignit pentru noi. Unul din cuvintele rostite de Mantuitorul pe cruce a fost “S-a sfarsit”. Mantuirea a fost deplina, odata pentru totdeauna, astfel ca nu este nevoie de repetarea vreunei jertfe aditionale. Cu alte cuvinte, Dumnezeu a primit Jertfa, invierea din morti a Domnului Isus este dovada ca Jertfa lui Cristos a fost primita, iar El este viu in vecii vecilor, nefiind nevoie de repetarea tainica a rastignirii Lui. Ideea ca Sfanta Euharistie este una din tainele bisericii, nu-si are justificare scripturala, si acrediteaza opinia ca pentru mantuire, omul trebuie nu numai sa creada, ci sa se si faca partasi tainelor bisericii, administrate de clerici, si neagand astfel preotia generala a tuturor credinciosilor (1 Petru 2:9). Exista, pe de alta parte idea ca Cina Domnului este un sacrament. De mentionat ca termenul “sacrament” nu este intalnit in Scriptura. Unii teologi reformati considera cina Domnului si botezul ca sacramente intrucat:-

-au fost instituite de Cristos-

-cuprind semne specifice ale harului lui Dumnezeu-

-sunt aplicate credinciosilor-

-dau expresie credintei si ascultarii de Dumnezeu (Romani 4:11-12).Trebuie subliniat ca temeiul practicarii Cinei Domnului si a botezului nu este traditia bisericii ci Cuvantul scris al lui Dumnezeu. Ca atare, pentru crestinii care au retineri sa foloseasca un termen nebiblic ca sa definesca cina Domnului si botezul, exista parerea ca atat Cina Domnului cat si botezul sunt randuieli de obarsie Cristica care trebuiesc practicate potrivit indrumarilor Cartii Sfinte. Evident, Cina Domnului este un act scriptural nu unul traditional.

Serban Constantinescu

http://heisable.wordpress.com/2007/11/

No comments:

Post a Comment