EXAMINEAZA-TI CREDINTA de John F. MacArtur
Examinează-ţi credinţa
de John F. MacArtur
Credinţa este inima
creştinismului nostru. Îţi voi da un mic test care să te ajute să îţi
examinezi credinţa. Cred că bisericile sunt pline de oameni care au un
fel de credinţă care nu îi mântuieşte. Iacov o numeşte „credinţă
moartă”. 2Corinteni 13:5 spune: „Pe voi înşivă încercaţi-vă
dacă sunteţi în credinţă.” Vrei cu adevărat să fii sigur de credinţa ta?
Vrei să fii sigur că e reală? Te întrebi, privindu-te, dacă eşti cu
adevărat creştin? Te întrebi dacă ţi-ai însuşit darul pe care îl dă
Dumnezeu şi dacă ai crezut cu adevărat? Ce anume din viaţa ta te ajută
să discerni dacă credinţa ta este reală? Care sunt semnele?
Mai întâi, haide să-ţi arăt
câteva lucruri care nici nu confirmă, nici nu infirmă credinţa
mântuitoare. Bine? Am să-ţi dau o listă de lucruri care nu dovedesc
nimic. Poţi fi creştin sau nu şi totuşi să posezi aceste lucruri. Ele nu
confirmă, nici nu infirmă credinţa mântuitoare, dar trebuie să le
cunoşti pentru a nu fi înşelat.
LUCRURI CARE NICI NU CONFIRMĂ, NICI NU INFIRMĂ CREDINŢA MÂNTUITOARE
1. Moralitatea evidenţiată
La ce mă refer când spun
aceasta? Ei bine, unii oameni sunt buni. Unii sunt foarte religioşi, ca
de exemplu mormonii, care par a fi extrem de morali, sau catolicii, sau
orice alt cult sau religie. Unii oameni sunt pur şi simplu buni,
cinstiţi, demni de încredere în ceea ce fac, recunoscători, amabili şi
au o moralitate exterioară vizibilă – adică exact lucrul pe care
fariseii îl considerau drept atuul lor principal. Există oameni
iubitori, unii chiar cu inima blândă. Dar despre a-L iubi şi a-L sluji
pe Dumnezeu nu ştiu nimic şi nici nu simt nimic. Indiferent de ceea ce
face sau lasă nefăcut acea persoană, ea nu Îl include pe Dumnezeu. Este
cinstită în relaţia sa cu oricine exceptându-L pe Dumnezeu. Nu ar fura
pe nimeni, doar pe Dumnezeu. Este mulţumitoare şi loială cu toată lumea,
nu şi cu Dumnezeu. Nu vorbeşte dispreţuitor sau plin de reproş cu
nimeni, doar cu Dumnezeu. Este în relaţii bune cu toată lumea, dar nu şi
cu Dumnezeu. Seamănă foarte mult cu acel tânăr bogat care spune: „Toate aceste porunci le-am păzit încă din tinereţe; ce-mi lipseşte?” Aceasta este moralitatea vizibilă, dar nu înseamnă în mod necesar mântuire. Oamenii pot să-şi „cureţe” comportamentul prin reformare, mai degrabă decât prin regenerare.
2. Cunoştinţa intelectuală
Un al doilea lucru care nici nu
dovedeşte, nici nu neagă credinţa adevărată, este cunoştinţa. Această
cunoştinţă intelectuală nu este o dovadă a credinţei. Cunoştinţa
adevărului este necesară pentru mântuire, iar moralitatea este o roadă a
ei, dar niciuna nu echivalează cu mântuirea. Vezi, poţi să cunoşti
totul despre Dumnezeu şi poţi să cunoşti totul despre Isus – cine a fost
El, faptul că a venit în această lume şi că a murit pe cruce, că a
înviat şi că se va întoarce. Poţi chiar să cunoşti şi detalii din viaţa Lui. Poţi înţelege toate acestea şi, totuşi, să-I întorci spatele lui Cristos.
Autorul Epistolei către Evrei le scrie în capitolul 6 celor care, ştiind toate aceste lucruri, L-au refuzat pe Cristos. În capitolul 10 el spune: „Dacă nu crezi în ceea ce ştii că este adevărat, calci în picioare sângele lui Cristos.” Sunt mulţi oameni care cunosc Scriptura şi care au cunoştinţe, dar sunt destinaţi iadului! Niciodată nu vei fi mântuit fără cunoştinţă, dar cunoştinţa nu te mântuieşte neapărat.
3. Religiozitatea
Al treilea lucru este
implicarea religioasă. Religiozitatea nu este o dovadă a adevăratei
credinţe. După cum îi scria Pavel lui Timotei în 2Timotei 3:5, sunt oameni care au „o formă de evlavie, dar tăgăduindu-i puterea.” O religie goală. Aminteşte-ţi de fecioarele din Matei 25
care aşteptau şi aşteptau venirea mirelui, care este Cristos. Au
aşteptat şi au aşteptat, dar, în final, nu au putut intra cu mirele. Ele
au avut de toate, afară de uleiul pentru lampă. Le lipsea ceea ce era
mai important. Uleiul este emblematic
pentru viaţa cea nouă, pentru Duhul Sfânt care vine să locuiască în om.
Ele nu erau regenerate. Erau religioase, dar nu născute din nou. Poţi fi
moral, poţi avea cunoştinţă, te poţi implica religios fără să ai
credinţă reală.
4. Slujirea
Al patrulea lucru este
slujirea. Balaam era profet. Saul din Tars credea că Îl slujeşte pe
Dumnezeu omorând creştini. Iuda era predicator şi a fost apostol.
Aminteşte-ţi ce a spus Domnul Isus în Matei 7: „Mulţi Îmi vor zice în ziua aceea: Doamne,
Doamne! N-am proorocit noi în Numele Tău? N-am scos noi draci în Numele
Tău? Şi n-am făcut noi multe minuni în Numele Tău? Atunci le voi spune curat: Niciodată nu v-am cunoscut; depărtaţi-vă de la Mine, voi toţi cari lucraţi fărădelege.” Slujirea, activitatea, acestea nu sunt dovezi ale credinţei mântuitoare.
5. Conştienţa păcatului
Mulţi oameni au remuşcări în
urma păcatului. Ascultă-mă cu atenţie, lumea este plină de oameni care
sunt hăituiţi de vina păcatului. Acum cincisprezece ani, vorbind despre
oamenii care mergeau la psiholog, am spus, lucru adevărat de altfel,
după cum s-a dovedit din teste, că „majoritatea celor care merg la
psiholog suferă de vină.”
S-au scris cărţi despre acest
lucru. Îmi amintesc cum Clinica Menninger a difuzat o cantitate enormă
de materiale despre acest fapt al suferinţei din cauza vinei. Ei bine,
psihologii lumii nu au avut niciun remediu pentru vină, pentru că
singurul remediu este Evanghelia.
Ce s-a întâmplat, însă, în
aceşti cincisprezece ani este că azi nu mai găseşti oameni care să se
simtă vinovaţi, pentru că am născocit o psihologie nouă, care elimină
vina. Am învăţat să dăm vina pe alţii. Iar noua terapie este să facă
omul complet iresponsabil pentru oricare ar fi vina pe care o simte şi
să se elibereze de acea vină. Acest lucru se realizează făcând din
mândrie, din împlinirea de sine, din preamărirea de sine, din gloria
eului, din stima de sine cele mai mari virtuţi, toate acestea eliminând
vina. Deci, am născocit o psihologie total neduhovnicească, nebiblică,
necreştină, care a luat problema vinovăţiei şi a eliminat-o.
Ce se întâmplă acum în biserică
este că, în loc ca predicatorul să predice „eliberarea de vină a
păcătoşilor”, se aşteaptă de la el să predice respectul de sine unor
oameni egocentrici. Întreaga atmosferă s-a schimbat, iar noi am deviat
mesajul nostru, pentru că am îngăduit ca filozofiile zilei să creeze un
nou fel de păcătos, care crede că nu simte vină. Cel mai important lucru
pe care îl poţi predica unor păcătoşi este păcatul din viaţa lor, legea
lui Dumnezeu pe care au încălcat-o şi iminenta judecată ce-i aşteaptă.
Acest mesaj nu mai este, însă, popular, datorită acestei noi filozofii
şi psihologii care au eliminat de mult timp vinovăţia.
Oamenii nu se mai simt
vinovaţi, pentru că au învăţat că terapia le spune că pot da vina pe
cineva care le-a făcut ceva. Şi nu contează care e persoana cu care
vorbeşti. Dacă ajungi cu ea într-o situaţie de consiliere, în mod
inevitabil îţi va spune: ‚Am fost abuzat! Sunt o victimă! Nu sunt
responsabil de felul în care sunt!’ În felul acesta păcătosul scapă de
vina păcatului şi de o confruntare directă cu Evanghelia. Îmi plăceau
mai mult păcătoşii care se simţeau vinovaţi, erau mult mai uşor de
abordat.
Există însă oameni care se simt
vinovaţi din cauza păcatului. Felix a tremurat atunci când Pavel i-a
predicat, dar a continuat să se închine idolilor săi. Duhul Sfânt îi
convinge pe mulţi de păcat, neprihănire şi judecată, dar mulţi dintre
cei convinşi nu răspund cu pocăinţă adevărată. Unii pot chiar să-şi
mărturisească păcatul. Alţii pot să renunţe la păcat spunând: ‚Nu-mi mai
place să trăiesc în acest fel, vreau să mă îndrept.’ Renunţă la calea
lor, dar nu vin neapărat la credinţa mântuitoare. Aceasta este
reformare, nu regenerare. În nicio măsură,
convingerea despre păcat nu este o dovadă concludentă a credinţei
adevărate. Crede-mă, şi demonii sunt convinşi de păcatul lor – de aceea
tremură – dar nu sunt mântuiţi.
6. Siguranţa
Unii oameni spun: ‚Păi, trebuie
că sunt creştin de vreme ce mă simt ca un creştin. Cred că sunt
creştin.’ Gândeşte puţin! Dacă doar a gândi că eşti creştin te face să
fii creştin, atunci nimeni nu ar putea fi înşelat, nu-i aşa? Pentru că
imediat ce te-ai gândit că eşti creştin ai şi devenit unul. Deci n-ai
putea fi înşelat. Principala ţintă a înşelăciunilor lui Satan este să-i
facă să se creadă creştini pe aceia care nu sunt! Acesta-i scopul său.
Mulţi oameni se simt siguri de mântuirea lor, dar nu sunt mântuiţi. Îţi
spun că sunt milioane de mormoni, de martori ai lui Iehova sau adepţi ai
ştiinţei creştine care cred că sunt în drum spre ceruri! Ei bine, nu
sunt! Oamenii spun: ‚Dumnezeu n-o să mă condamne. Simt lucrul acesta.
Sunt sigur de asta. Sunt în regulă.’ Aceasta nu înseamnă nimic în mod
necesar.
7. Un moment al deciziei
Aud oameni spunând: ‚Păi
ştiu că sunt creştin, pentru că îmi amintesc când am semnat fişa. Îmi
amintesc când am spus o rugăciune. Îmi aduc aminte că am ieşit în faţă,
în biserică. Ştiu exact unde mă aflam.’ Am auzit pe mulţi spunând: ‚Îmi
amintesc exact unde eram când am făcut lucrul acesta.’ Chiar?
Ascultă-mă, simplul fapt că îţi aminteşti un moment nu înseamnă că acel
moment reprezintă ceva. Nu înseamnă că acea decizie este validă.
Mântuirea nimănui nu este validată de un moment din trecut. Mulţi au
spus rugăciuni, au ieşit în faţă în biserică, au semnat adeziuni, au
fost botezaţi, au intrat în camere de rugăciune, s-au alăturat unei
biserici şi n-au avut niciodată o credinţă mântuitoare. Acestea sunt,
deci, câteva dintre nondovezi. Ele nu dovedesc nimic. Te întrebi atunci:
‚Ei bine, ce lucruri dovedesc credinţa mântuitoare?’ Am să-ţi dau
repede o listă.
LUCRURI CARE DOVEDESC CREDINŢA MÂNTUITOARE
1. Dragostea pentru Dumnezeu
Asta era! Acum am atins inima problemei, pentru că Romani 8:7 spune: „Fiindcă umblarea după lucrurile firii pământeşti este vrăjmăşie împotriva lui Dumnezeu”.
Necreştinul îl ofensează pe Dumnezeu, se răzvrăteşte înăuntrul lui
împotriva lui Dumnezeu, dar persoana regenerată este orientată spre a-L
iubi pe Domnul cu toată inima, cu tot sufletul, cu toată mintea şi
puterea sa. Desfătarea sa este măreţia Domnului, care este prima şi cea
mai mare dintre iubirile unui suflet regenerat. Dumnezeu devine cea mai
mare bucurie a lui. Pentru că veni vorba, este o mare diferenţă între
dragostea pentru Dumnezeu şi acea atitudine egoistă care se concentrează
doar asupra propriei fericiri; şi Îl priveşte pe Dumnezeu ca pe un
mijloc de a o atinge, în loc de a avea ca scop glorificarea Lui. De
fapt, Isus a spus: „Dacă vă iubiţi tatăl şi mama mai mult decât pe mine, nu sunteţi ucenicii mei” (Matei 10:37).
Îl iubeşti pe Dumnezeu? Iubeşti
natura Lui, slava Lui, numele Lui, Împărăţia Lui, sfinţenia Lui?
Iubeşti voia Lui? Suprema dragoste pentru Dumnezeu este o evidenţă
decisivă a credinţei adevărate. Ţi-este inima înălţată, atunci când Îi
cânţi laude, pentru că Îl iubeşti?
2. Pocăinţa de păcat
O dragoste adevărată pentru
Dumnezeu trebuie să implice şi ură faţă de păcat. Este un fapt evident.
Cine nu pricepe acest lucru? Dacă iubeşti pe cineva, presupun că
dragostea ta înseamnă că doreşti binele acelei persoane, nu-i aşa? Dacă
ţi-aş spune că îmi iubesc soţia dar nu prea mă interesează ce i se
întâmplă, ai pune la îndoială dragostea mea. Pentru că dragostea
adevărată caută ce este mai bine pentru obiectul ei. Deci, dacă spun că
Îl iubesc pe Dumnezeu, înseamnă că trebuie să urăsc păcatul, pentru că
păcatul Îl ofensează pe Dumnezeu. Păcatul aduce blasfemie lui Dumnezeu.
Păcatul Îl blestemă pe Dumnezeu, caută să Îl distrugă pe Dumnezeu,
lucrarea Lui şi Împărăţia Lui. Păcatul L-a ucis pe Fiul Său. Şi dacă
spun că Îl iubesc pe Dumnezeu, dar tolerez păcatul, atunci ai toate
motivele să te îndoieşti de dragostea mea. Nu pot să-L iubesc pe
Dumnezeu fără să urăsc ceea ce are ca scop să-L distrugă. Adevărata
pocăinţă implică mărturisirea şi întoarcerea de la păcat. Ar trebui să
fiu îndurerat din cauza păcatului meu. Ar trebui să mă întreb: ‚Sunt eu,
oare, profund convins de răutatea păcatului meu? Îl conştientizez eu la
fel de rău şi de amar după cum este cu adevărat? Creşte convingerea mea
despre păcat pe măsură ce înaintez în umblarea mea cu Cristos? Urăsc
păcatul mai mult, pentru că este o ofensă la adresa Dumnezeului meu, pe
care Îl iubesc, decât doar pentru că este devastator pentru sufletul
meu? Mă îndurerează mai mult atunci când păcătuiesc decât atunci când
sunt în necaz? Cu alte cuvinte, ce mă îndurerează mai mult, păcatul meu
sau nenorocirea mea? Cum mi se par păcatele mele? Multe? Frecvente?
Agravate? Sunt eu mai mult îndurerat de
păcatele mele decât de ale altora? Acesta este semnul mântuirii.
Adevărata credinţă, care mântuieşte, Îl iubeşte pe Dumnezeu şi urăşte
ceea ce urăşte Dumnezeu, adică păcatul.
3. Adevărata smerenie
Adevărata credinţă manifestă
smerenie adevărată. Acest fapt este, în mod evident, subliniat în
predica de pe munte. Cei săraci cu duhul, cei care sunt flămânzi şi
însetaţi după neprihănire, aceia care, după cum se spune în Matei
18, sunt precum copiii, smeriţi şi dependenţi, aceia care se leapădă de
sine şi îşi iau crucea ca să-L urmeze pe Cristos – Domnul îi primeşte
pe aceia care vin cu un duh frânt şi plin de pocăinţă. Iacov spunea că „El dă har celor smeriţi.” Trebuie să venim înaintea Lui aşa cum a făcut-o fiul risipitor. Adu-ţi aminte ce a spus acesta în Luca 15, versetul 21: „Tată, am păcătuit împotriva cerului şi împotriva ta, şi nu mai sunt vrednic să mă chem fiul tău.”
Nu există mândrie în aceste cuvinte. Nu există aroganţa acumulării
religioase sau a împlinirii spirituale, ci doar smerenie autentică.
4. Dedicarea în a-L glorifica pe Dumnezeu
Adevărata credinţă, cea care
aduce mântuirea, este dovedită şi de dorinţa de a-L glorifica pe
Dumnezeu. Orice am face, fie că mâncăm, fie că bem, suntem profund
preocupaţi de gloria lui Dumnezeu. Facem ceea ce facem, pentru că vrem
să-L glorificăm. O, bineînţeles, de multe ori eşuăm în a face aceste
lucruri, dar viaţa noastră este îndreptată pe această direcţie de a-L
iubi pe Dumnezeu, a urî păcatul, către smerenie adevărată şi lepădare de
sine. Astfel, cunoscându-ne nevrednicia, să fim în totalitate devotaţi
gloriei lui Dumnezeu.
5. Stăruinţa în rugăciune
Rugăciunea smerită, supusă şi
plină de credinţă este un semn al mântuirii. Strigăm „Ava, Tată” pentru
că Duhul Lui, care este în noi, ne îndeamnă să o facem.
Jonathan Edwards a ţinut odată o predică intitulată Ipocriţii sunt deficienţi în slujba rugăciunii secrete. Ipocriţii se pot ruga public, pentru că ceea ce urmăresc ei este să îi impresioneze pe cei din jur, dar sunt deficienţi când este vorba de rugăciunea secretă.
Un credincios adevărat are o viaţă de rugăciune personală, privată, în care caută comuniunea cu Dumnezeu.
6. Dragostea lipsită de egoism
Un alt semn al credinţei mântuitoare este dragostea neegoistă. Ioan spunea: „Dacă nu-ţi iubeşti aproapele, pe fratele tău, care este în nevoie, cum să credem că dragostea lui Dumnezeu locuieşte în tine?” Iar în 1Ioan 3 el spune: „Dacă Îl iubeşti pe Dumnezeu, iubeşti pe cei pe care El îi iubeşte. Şi Îl iubim pe El şi pe cei din jur ca răspuns la dragostea pe care El ne-a arătat-o.” Ioan 13 spune: „Prin aceasta va şti lumea că suntem ucenicii Lui, prin dragostea ce o avem unii pentru alţii.”
7. Separarea de lume
Pavel le-a spus corintenilor că
noi nu am primit duhul acestei lumi, ci Duhul care este de la Dumnezeu.
Ioan enunţă acelaşi lucru astfel: „Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume. Dacă cineva iubeşte lumea, dragostea Tatălui nu este în el.”
Un credincios adevărat este separat de lume. Repet, noi eşuăm în aceste
domenii, dar acestea sunt direcţia vieţii noastre. Nu suntem perfecţi. Nu
am ajuns încă acolo, dar Îl iubim pe Dumnezeu şi vrem să Îl iubim mai
mult. Urâm păcatul şi vrem să îl urâm mai mult. Avem o smerenie
autentică şi o vrem amplificată. Suntem dedicaţi gloriei lui Dumnezeu.
Avem o viaţă de rugăciune privată. Avem pentru cei din jur o dragoste
care vine de la Dumnezeu şi vrem să fim separaţi de lumea aceasta.
8. Creşterea spirituală
Dacă eşti creştin adevărat,
înseamnă ca eşti în creştere. Asta înseamnă că devii din ce în ce mai
mult ca şi Cristos. Viaţa se dezvoltă. Dacă eşti viu, vei creşte. Nu
există alternativă. Te vei îmbunătăţi! Vei spori! Vei creşte, pentru că
Cel care a început această lucrare o va duce la bun sfârşit (Filipeni 1:6).
Procesul va continua. Duhul te va purta de la un nivel al slavei la
următorul. Priveşte-ţi, deci, viaţa. Vezi creştere spirituală? Sesizezi
scăderea frecvenţei păcatului şi mărirea standardului de neprihănire şi
umblare cu Dumnezeu?
9. Ascultarea
Viaţă de ascultare. „Toate mlădiţele în Mine vor aduce roadă”, spune Isus în Ioan 15. În Efeseni 2:10 Pavel spune: „Căci
noi suntem lucrarea Lui şi am fost zidiţi în Cristos Isus pentru
faptele bune, pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm
în ele.” Aceasta este ascultarea. Suntem mântuiţi pentru ascultarea credinţei. Priveşte la viaţa ta. Vezi
toate aceste lucruri? Inclusiv dragostea neegoistă, separarea de lume,
creşterea spirituală şi ascultarea? Dacă da, acestea sunt dovezi ale
adevăratei credinţe mântuitoare.
Tradus şi adaptat de Răzvan Pop
“Valoarea unui OM se poate vedea prin ceea ce daruieste, NU prin ceea ce asteapta sa primeasca”
Albert
Einstein
No comments:
Post a Comment